nøytral geometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
1234KK

Hei.
"Vi ser på firkant ABCD. Bevis følgende setning: AB = DC og AD = BC. AB er parallel med DC og AD er parallel med BC"
Hvordan viser jeg dette?

Kan jeg tegne firkanten og dele med en diagonal. Å si bruke " om to trekanter ar to sider og den mellomliggende vinkelen parvis like stor, så er trekantene kongruente". ?
Vet liksom ikke helt hvordan jeg kan skrive for å bevise denne setningen..
josi

"Vi ser på firkant ABCD. Bevis følgende setning: AB = DC og AD = BC. AB er parallel med DC og AD er parallel med BC"
Er du sikker på at du har gjengitt oppgaveteksten riktig?
Hva om det egentlig skal være: "Vi ser på firkant ABCD hvor AB = DC og AD = BC. Bevis at AB er parallel med DC og AD er parallel med BC" ?
1234KK

Oi. Det stemmer. Er slik du skrev! men hvordan beviser jeg det?
1234KK

Eller teksten sier "Vi ser på en firkant ABCD. Bevis følgende setningen:
AB = DC og AD = BC
=>
AB ll DC og AD ll BC
Du har låv å bruke følgende setninger i beviset ditt (ikke nødvendigvis alle)
- de tre kongruenssetninigen
- Setning 1 om samsvarende vinkler (dersom samsvarende vinkler er like, er linjene paralelle.
- Setning 2 om samsvarende vinkler (dersom linjene er parallelle, er samsvarende vinkler like.


Dette var hele oppg.
Svar