Uavhengighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Fortvilt
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 14/04-2020 16:59

Kan noen hjelpe meg med denne? Jeg får bare feil svar så det må være noe jeg gjør galt

Fiskeren Anton driver kystfiske utenfor kysten av Troms og Finnmark. Sannsynligheten for at han skal få en ekstra god fangste er 0.06. Utenfor kysten av Agder driver Morten kystfiske. At han skal få en ekstra stor fangst er 0.07. Det er uavhengighet mellom fiske utenfor Agder og utenfor Troms og Finnmark.

Hva er sannsynligheten for at minste én av Anton og Morten får en ekstra stor fangst?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hvis to hendelser $A$ og $B$ er uavhengige, kan vi sette $P(A \cap B) = P(A)\cdot P(B)$.

Sagt med ord: Sannsynligheten for at begge hendelsene inntreffer, er kun gitt ved produktet av sannsynligheten for hver enkelt hendelse (hvis de er avhengige må vi ta hensyn til betingede sannsynligheter, det slipper vi her).

I din oppgave, hvor du skal ha sannsynligheten for minst én av dem får ekstra stor fangst, kan du tenke slik: Enten får minst én av dem ekstra stor fangst, eller så får ingen av dem ekstra stor fangst.

Hva blir da summen, $P(\textrm{minst én}) + P(\textrm{ingen})$?


Forøvrig også fint om du skriver hva du har gjort tidligere, så kan vi forklare hva som eventuelt går galt.
Fortvilt
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 14/04-2020 16:59

jeg ser nå at jeg har brukt helt feil utrekningmåte. Jeg har sett på eksempler der man må finne ut om de er uavhengige eller ikke, men her vet man jo de, som du påpeker.
Mattebruker

Innfører desse hendingane:

A: Anton får en ekstra stor fangst.

P( A ) = 0.06

P(
Mattebruker

Innfører desse hendingane :

A : Anton får ein ekstra stor fangst

P(A ) = 0.06 P( [tex]\overline{A}[/tex] ) = 1 - P( A ) = 0.94

M: Morten får ein ekstra stor fangst.

P( M ) = 0.07

P( [tex]\overline{M}[/tex]) = 1 - P( M) = 0.93

P( minst ein ) = 1 - P( ingen ) = 1 - P([tex]\overline{A}[/tex][tex]\cap[/tex][tex]\overline{M}[/tex]) = 1 - P([tex]\overline{A}[/tex]) [tex]\cdot[/tex] P([tex]\overline{M}[/tex]) = 1 - 0.94 [tex]\cdot[/tex] 0.93 = 0.1258 = 12.6 %
Fortvilt
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 14/04-2020 16:59

Takk for all hjelpen jeg sjlnte de nå :D
Svar