Finn alle normale subgrupper + mer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Homer_J

Hei.

Spørsmål: Finn alle normale subgrupper til G og indiker et subgruppe diagram bestående av normale subgrupper.

Svar: Jeg tegner et Carley diagram og betegner alle med \sigma som normale. Men så leser jeg at alle grupper med index to er normale.
Hva er rett? Og bør jeg tegne dette diagrammet som svar, hvor jeg viser hvilke grupper jeg mener er normale?
Homer_J

Det er snakk om D4 og derav G = (e,\sigma, \sigma^2, \sigma^3, \rho, \sigma * \rho, \sigma^2 * \rho, \sigma^3 * \rho)

Her utelukker jeg e og \rho. Da gjenstår \sigma^2, \sigma^2*\rho, \sigma*\rho som normale eller?
Homer_J

Ikke kast bort tiden. Tror jeg fikk den til.

Det er vel \sigma^2, \epsilon og D4. Så tegner man bare opp antar jeg.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Første bud er å formulere spørsmålene på en klar og fullstendig måte, gjerne ved å bruke tex på en adekvat måte. Noe annet betraktes som spam, og fjernes forhåpentligvis fort.
Svar