Regneregler for røtter?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mattenoob2
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 16/11-2019 14:50

Hei!
Jeg har uttrykket:
ψΘ(1-l)^(Θ-1)=(1-τ^n)w
Skal sette (1-l) på venstre side, og resten på høyre.
Vet at løsningen er 1-l= ((ψΘ)/((1-τ^n)w))^1/(Θ-1).
Det jeg ikke forstår er hvilke regler som benyttes for å få opphøyd i 1/(Θ-1). Er det noen som har en enkel forklaring, evt. et noen regler å henvise til?

Tusen takk :)
Sist redigert av mattenoob2 den 16/11-2019 15:58, redigert 1 gang totalt.
mattenoob2
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 16/11-2019 14:50

Er det kanskje en regel for n-te rot?
Hvor man flytter over alt utenom (1-l)^(Θ-1), og for å bli kvitt ^(Θ-1) opphøyes høyre side i 1/(Θ- 1)?
josi

mattenoob2 skrev:Hei!
Jeg har uttrykket:
ψΘ(1-l)^(Θ-1)=(1-τ^n)w
Skal sette (1-l) på venstre side, og resten på høyre.
Vet at løsningen er 1-l= ((ψΘ)/((1-τ^n)w))^1/(Θ-1).
Det jeg ikke forstår er hvilke regler som benyttes for å få opphøyd i 1/(Θ-1). Er det noen som har en enkel forklaring, evt. et noen regler å henvise til?

Tusen takk :)
[tex]\Psi\Theta(1-l)^{\Theta-1} = (1-\tau^n)w \\ \frac{\Psi\Theta}{(1-\tau^n)w}(1-l)^{\Theta-1} = 1 \\\frac{\Psi\Theta}{(1-\tau^n)w} =( \frac1{1-l})^{\Theta-1}\\(\frac{\Psi\Theta}{(1-\tau^n)w})^{\frac1{\Theta -1}} = \frac1{1-l}[/tex]

Dette var nesten. Enten har jeg gjort en feil, eller så er det skrevet av feil fra fasit.
Gjest

Tusen takk for svar.
Jeg regnet likt deg, og får ikke (1-l) alene, uten at teller og nevner på andre siden av = blir "opp-ned" sammenlignet med fasit. Mulig vi begge regner feil, eller så er det som du sier en liten skrivefeil i fasiten. Uansett, takk igjen, og god søndag!
Svar