Tja, hva har du tenkt selv? Vet du hva skjæringssetningen sier? Anbefaler deg å se videoen før du leser videre, den forklarer det med stor te-skje =)
https://www.youtube.com/watch?v=ANT-CdnDzZA
La $f \colon [a,b] \to \mathbb{R}$ være en kontinuerlig funksjon og $d$ være et reelt tall mellom $f(a)$ og $f(b)$. Da eksisterer et tall $c \in (a,b)$ slik at $f(c)=d$.
Men med ord forteller skjæringssetningen oss at en reell kontinuerlig funksjon $f$ definert på et lukket intervall fra $a$ til $b$ vil treffe alle verdier mellom $f(a)$ og $f(b)$.
Hva skjer dersom $f(a)>0$ og $f(b)<0$? Jo, skjæringssetningen sier jo at funksjonen $f$ tar
alle verdier mellom $f(a)$ og $f(b)$. Sagt med andre ord dersom du
begynner i ett punkt over $x$-aksen og skal tegne en strek til ett punkt under $x$-aksen
må du nødvendigvis passere $x$-aksen minst en gang. Se her for ett eksempel
https://wiki.math.ntnu.no/tma4100/tema/ ... ullpunkter
Du kan gjøre akkuratt det samme som i eksempelet ved å sette inn tallene du har.
b) For å bruke newtons metode så setter du først inn $x = 3$ også bruker du newtons metode, altså
$x_{n+1} = x_n - \frac{f(x_n)}{f'(x_n)}$
Hvor $f$ da er funksjonen du skrev opp, bare med $x$ byttet ut med $3$, hvor du nå må passe på at du deriverer med hensyn på $y$ og ikke $x$.
Du kan finne maaange eksempler på Newtons metode om du søker litt rundt på nettet. For eksempel forklarer de 26 første lysbildene det ganske greit her
https://wiki.math.ntnu.no/_media/tma410 ... -09-20.pdf
Har du noen flere spørsmål eller lurer på noe mer så bare kjør på, jeg svarer gledelig. Men jeg løser dessverre ikke innleveringen 2 i brukerkurs i matematikk på UiT for deg
Vis hva du har prøvd og tenkt, så hjelper vi deg når det stopper opp.