Hjelp med tekstoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Matteh123

Hei, jeg har slitt med denne oppgaven over lenger tid og trenger virkelig hjelp med å løse den.

Tone står i punktet (2,0) og skal til hytten i punktet (-2,0). På veien er det en stor dam innenfor en kurve [tex]\left | x \right |+\left | y \right |=1[/tex]. Utenfor kurven går hun med en fart på 5 km i timen, mens i dammen bruker hun [tex]\frac{5\sqrt{5}}{3\sqrt{3}}[/tex] km i timen. I hvilket punkt går Tone inn i dammen, eller er det lurer å gå rundt?

Hva jeg har tenkt:
Jeg har tenkt at det må være lurt å lage en type funksjon og at jeg så eventuelt deriverer og finner bunnpunkt. I denne funksjonen må i så fall verdiene langs y-aksen være tiden. Men jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal gjøre dette, eller om dette igjen er helt feil. Setter virkelig pris på litt hjelp.
Svar