Løse ligning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

A = [tex]\frac{1}{2} * \frac{L*q}{E*I} - \frac{3}{L} *(-\frac{1}{30}*\frac{L^2*q}{E*I}) = \frac{3}{20}*\frac{L*q}{E*I}[/tex]
Skjønner ikke hvordan de kommer frem til [tex]\frac{3}{20}*\frac{L*q}{E*I}[/tex]
Noe som kan vise hva dem gjør her?
josi

Dette er ikke noen likning, men et brøkuttrykk som skal forenkles. Så vidt jeg kan se, blir svaret 3L*Q/5*E*I og ikke 3/20* L*Q/E*I.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Multipliser inn i parantesen i det andre leddet først, da får du: [tex]\frac{Lq}{2EI}+\frac{3L^2q}{30LEI}[/tex]

Forkort 3 mot 30 og L mot L i andre ledd, da får du: [tex]\frac{Lq}{2EI}+\frac{Lq}{10EI}[/tex]

Fellesnever og utregning: [tex]\frac{Lq}{2EI}*\frac{5}{5}+\frac{Lq}{10EI}=\frac{5Lq}{10EI}+\frac{Lq}{10EI}=\frac{6Lq}{10EI}=\frac{3Lq}{5EI}[/tex]

Så enten har du feil i fasit eller feil i oppgaveteksten (Jeg tror ikke jeg har feil hvert fall. Dobbeltsjekket svaret med wolframalpha.)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar