Har en innlevering nå, samt jeg har blitt syk og alt blir bare rett og slett for mye for meg akkurat nå. Kan noen vær så snill å hjelpe meg i riktig retning med disse oppgavene? Føler jeg blir gal av å stå og stange og ikke komme meg noen vei.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Takk!Kay skrev:Tror mer eller mindre alle på gløshaugen har vært sjuke den siste uka, har ikke hørt annet enn konstant hosting og snufsing i forelesningssalene.
Kan skyve deg litt i gang med eneren. Det ligger det litt i hintet. Bruk skvis-teoremet.
La [tex]f(x)=\left\{\begin{matrix} \ln(1+\sqrt{|x|})\sin(\frac{1}{x}) &x\neq 0 \\ 0 &x=0 \end{matrix}\right.[/tex]
Observer at [tex]\sin\frac{1}{x}[/tex] er fanget mellom linjene [tex]y=\pm 1[/tex] og oscillerer opp og ned med kortere og kortere periode når du nærmer deg [tex]x=0[/tex], dermed kan vi si at [tex]-1\leq \sin\left (\frac{1}{x} \right )\leq 1[/tex]. Gang opp hele greia med [tex]\ln(1+\sqrt{|x|})[/tex].
Da får vi at [tex]-\ln(1+\sqrt{|x|})\leq \ln(1+\sqrt{|x|})\sin\left ( \frac{1}{x} \right )\leq\ln(1+\sqrt{|x|})[/tex]. Prøv å ta grenseverdiene av den nedre og øvre delen av ulikeheten når [tex]x\rightarrow 0[/tex]. Hva ser du?