Kalkulus av Tom Lindstrøm

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Frævik
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 06/01-2019 20:55

Hei! Jeg er elev på første året på vgs nå og har full kontroll på både T og r-matte, så har begynt å se etter litt større utfordringer i det siste. Er over gjennomsnitt interresert i matematikk, og kom over boka "Kalkulus" da jeg satt å så på litt forskjellig en gang. Jeg vurderer å kjøpe boka, er dette å anbefale, eller er det mer en repetisjon av vgs? Er det sånn at boka alene ikke er til noe hjelp, eller synes det er en god idé for å ha noe å se i når jeg kjeder meg? Takker for svar.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Boka er en naturlig fortsettelse fra R2. Det er NOE repetisjon, men bare fordi du skal lære analyse-teorien fra VGS på et dypere og mer rigorøst nivå.
Bilde
Frævik
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 06/01-2019 20:55

Høres bra ut det. Tror du det er mulig å bruke den til selvstudium, eller blir det for vanskelig tenker du? Tenker å kjøpe denne (4. utgave) så er det vel bare å sette i gang? https://www.universitetsforlaget.no/net ... ve-uf.html
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Selvstudium fungerer fint for min del i alle fall. De gangene jeg trenger bistand (og det vil man trenge nå og da, siden ingen bok er skrevet perfekt), så får jeg det her. Det er flere på dette forumet med enorm kunnskap som er veldig flinke til å veilede.
Bilde
Frævik
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 06/01-2019 20:55

Men da er det vel bare å bestille da! Takk for hjelpen.
Forresten har jeg forstått det slik at du kjøpte boka for å lage flere videoer på UDL. Videoene har allerede vært til stor hjelp, så UDL blir vel også et alternativ, dersom jeg har forstått det rett? Synes du forklarer bra, så det meste jeg har vært i tvil om har jeg fått utfyllende svar på på UDL, så kan vel ikke gjøre annet enn å si takk :)
Igjen, takk for hjelpen.
Frævik
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 06/01-2019 20:55

Er forresten https://www.universitetsforlaget.no/net ... ve-uf.html den riktige boka? Må bare være sikker, hadde jo vært nedtur å bestilt feil bok til 900 kr, hehe.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, det er den :)
Bilde
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Frævik skrev:Er forresten https://www.universitetsforlaget.no/net ... ve-uf.html den riktige boka? Må bare være sikker, hadde jo vært nedtur å bestilt feil bok til 900 kr, hehe.
Jeg brukte Kalkulus i mine introkurs i (reell) analyse. Jeg synes boka er veldig bra skrevet. Kan også anbefale oppfølgeren Flerdimensjonal analyse med lineær algebra, hvis du er interessert i å gå videre med det. Du linker til rett bok, men å kjøpe den rett fra forlaget ser veldig dyrt ut. Adlibris pleier å være det billigste norske alternativet. Alternativt kan du sjekke ibok.no - der kan du kjøpe den brukt veldig billig. Eventuelt kan noen av kjøp/salg-gruppene på Facebook for NTNU være av interesse da boka nettopp ble byttet ut i de fagene den var pensum i med Adams & Essex Calculus 11th edition.

En tidligere utgave av "Flerdimensjonal analyse med lineær algebra" ligger forresten ute som en pdf, men den mangler kapitlene om flateintegraler, curl/div, divergensteoremet og Stokes' teorem. Her er linken: https://www.uio.no/studier/emner/matnat ... VLAbok.pdf
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Frævik skrev:Men da er det vel bare å bestille da! Takk for hjelpen.
Forresten har jeg forstått det slik at du kjøpte boka for å lage flere videoer på UDL. Videoene har allerede vært til stor hjelp, så UDL blir vel også et alternativ, dersom jeg har forstått det rett? Synes du forklarer bra, så det meste jeg har vært i tvil om har jeg fått utfyllende svar på på UDL, så kan vel ikke gjøre annet enn å si takk :)
Igjen, takk for hjelpen.
Jeg kjøpte boka fordi den er veldig populær og mye brukt på høyskole/universitet, og jeg tenkte det alltid er greit med flere kilder til samme kunnskap. Flere teskjeer er bedre enn én.

Og det er forøvrig slik jeg bruker boka nå også. Som én av flere kilder når jeg skal lære eller repetere et emne.

På UDL har jeg ikke dekt så mye analyse utover T- og R-matte fra VGS, men jeg har begynt. Nå i senere tid så har jeg laget noen videoer om epsilon-delta-definisjonen av grenseverdier, som er et av de første (og viktigste) stegene man tar i analysen etter VGS. https://udl.no/p/matematikk-blandet/epsilon-delta

Samtidig jobber jeg med å fylle ut R2-kurset, da jeg har innsett at det er det jeg får mest forespørsler om.

Kjempefint å høre at videoene har vært til hjelp. Når alt er gratis så er det tilbakemeldingene som blir valuta. :)
Bilde
Frævik
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 06/01-2019 20:55

Da må jeg bare takke så mye for hjelpen! Kalkulus er bestilt nå, så da er det vel bare å sette igang så snart den kommer :)
Svar