Finansiering av studier

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Tobias_87
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 22/03-2019 16:14

Hei!

Nærmer meg slutten av et bachelor-løp på universitetet, og sliter veldig økonomisk. Støtten fra lånekassen strekker ikke til, og jeg har dessverre tatt på meg en del annen usikret gjeld med stiv rentekostnad . Nå sliter jeg med å betale den gjelden samtidig som jeg ikke får særlig mye fra lånekassen. Lurte på om noen hadde noen råd til hvordan jeg kan håndtere situasjonen?

Alle innspill settes pris på!
Adva_

Tobias_87 skrev:Hei!

Nærmer meg slutten av et bachelor-løp på universitetet, og sliter veldig økonomisk. Støtten fra lånekassen strekker ikke til, og jeg har dessverre tatt på meg en del annen usikret gjeld med stiv rentekostnad . Nå sliter jeg med å betale den gjelden samtidig som jeg ikke får særlig mye fra lånekassen. Lurte på om noen hadde noen råd til hvordan jeg kan håndtere situasjonen?

Alle innspill settes pris på!
Du kan kanskje delta i Mentor-programmet. Jeg hører at det er timebetalt.

Ellers så kan du ta permisjon fra studiet, jobbe i et semester og nedbetale gjelden din. Og så komme sterkere tilbake.
Gjest

Det er vanskelig å gi deg gode tips uten å vite hvor store økonomiske problem du egentlig. "Litt gjeld" kan du fint fikse med å dra på byen en gang mindre i uka mens "Blir kastet ut av huset neste måned om jeg ikke betaler leie" krever litt sterkere krutt som at du må selge eiendeler og ringe luksusfellen. Samtidig må man jo også ta hensyn til hvor du bor med tanke på leie og transport, om du bare har et bein blir det vanskelig å sykle osv. Likevel er sannsynligvis svaret enten å kutte forbruket eller øke inntekten. Det letteste er kanskje å dytte gjelden over på mamma og pappa og betale dem tilbake etterhvert. Om du heller vil være litt mer ansvarlig og voksen vil det letteste være å kutte forbruket, men bare til en viss grad.

Hvis du tenker etter er det egentlig ikke så mye du MÅ betale i måneden utenom boligkostnader m/ vann strøm etc. Mat kan kuttes drastisk (hallo ris, havregrøt og tomatsuppe) og det kan alt annet som netflix, månedskort (mindre enn 45min gange til/fra er helt innenfor) 79kr mob. abonnement osv. Dette funker åpenbart ikke om leien din er på 7000kr/mnd. I så fall har du mer enn et problem. Personlig så er leien min og resten av forbruket så lavt at jeg fint klarer meg med kun studielån så jeg vet det er mulig for andre også.

Å øke inntektene har jeg egentlig ikke noen gode tips til utenom at det finnes masse tlf. jobber med fleksible arbeidstider som lett lar seg kombinere med studier. Ellers krever det en del driv og disiplin å begynne å generere penger fra scratch utenom en helt vanlig jobb. Her vil jeg heller bare slenge meg på forrige kommentar og støtte at du tar en pause i studiet for å jobbe. Det er en helt ærlig sak som jeg tviler på at mange vil holde mot deg senere i livet.

Så, hva gjør du om leien din er 9000 i mnd., du er aleneforsørger for 5 barn, du har sendt 300 jobbsøknader uten napp og naboungene punkterer (sykkel)dekkene dine hver morgen? Noen ganger suger verden. Jeg håper ikke det står like ille til med deg.

Uansett om det er et tips jeg vil gi deg så er det å gjøre et målrettet inngrep med en eneste gang. Enten dette er å droppe ut av studiet, skaffe seg jobb eller selge tv/bil whatever så må du gjøre det med en eneste gang. Hvis du fortsetter å balansere på en knivsegg vil du bare ende opp med å skjære deg. Bli kvitt drittlånet så fort som mulig og ta en onkel skrue til situasjonen er under kontroll. Om det ikke er nok må du rett og slett slutte å studere.
Vet ikke om dette egentlig hjalp deg noe særlig, men jeg håper du fikk noe ut av det om ikke litt motivasjon.
Svar