SME - Likelihood funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sherya
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 26/10-2014 14:18

Hei. Jeg har en oppgave fra boken som jeg sliter med:

Consider a random sample,[tex]x_{1},x_{2},...,x_{n}[/tex], from a population, with the parameter [tex]\theta[/tex], and a density function:

f(x) = [tex]\frac{1}{2}e^{-\left | x-\theta \right |}[/tex] -[tex]-\infty < x < \infty[/tex]

0, elsewhere

a) Write out the likelihood function.
b) Write out the equation that, when solved, will give the maximum likelihood estimator of \theta.

Jeg er på oppgave a og har gjort litt, men jeg er usikker på om dette er riktig og jeg trenger hjelp videre:

[tex]l(x_{1,x_{2},.....,x_{n}})=\prod f(x;\theta )[/tex]

[tex]\Rightarrow \frac{1}{2}e^{-\left | x_{1}-\theta \right |} * \frac{1}{2}e^{-\left | x_{2}-\theta \right |} * .......* \frac{1}{2}e^{-\left | x_{n}-\theta \right |}[/tex]

[tex]\Rightarrow (\frac{1}{2})^{n}e^{-\left | \sum x_{i}-\theta \right |}[/tex]

Så langt har jeg kommet, jeg er veldig usikker på om det jeg har gjort hittil er riktig. Trenger også hjelp videre :roll:
Jørrian
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 13/03-2018 21:25

parameter θ skal ut av summeringen. Så kan du nok bruke ln(......) = 0 og løse.

Oppgaven er litt vrien pga. absolutt tegn.
Svar