Hva gjør jeg feil ved L'H her?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
03u0sdjpfjsi9o0duf

Jeg har oppgaven:

[tex]\lim_{x\rightarrow \pi}(\frac{(\pi-x)sin(x))}{ln(-cos(x)))})[/tex]

Jeg sjekker uttrykket og ser at det blir et [tex]\frac{0}{0}[/tex] uttrykk, dermed bruker jeg L'Hôpitals regel.

[tex]\lim_{x\rightarrow \pi}(\frac{(\pi-x)sin(x))}{ln(-cos(x)))})[/tex][tex]\Rightarrow \lim_{x\rightarrow \pi}(\frac{-1\cdot sin(x) + cos(x) (\pi-x)}{\frac{1}{-cos(x)}\cdot sin(x)})[/tex]

Her har jeg brukt produktregelen på telleren og kjerneregelen på nevneren. Nevneren blir [tex]-tan(x)[/tex] om jeg legger det sammen.
Men, dette er fortsatt et [tex]\frac{0}{0}[/tex] uttrykk, som ellers ville gitt meg [tex]complexinfinity[/tex]. Så da bruker jeg L'Hôpitals regel en gang til.

[tex]\lim_{x\rightarrow \pi}(\frac{-sin(x) -sin(x) (\pi-x) - cos(x)}{- \frac{1}{cos^{2}(x)}})=\frac{1}{-1}=-1[/tex]

I denne omgangen var ikke uttrykket [tex]\frac{0}{0}[/tex] så jeg satt inn for [tex]x\rightarrow \pi[/tex] og fikk [tex]-1[/tex]. Men det stemmer ikke, for oppgaven skal gi svaret [tex]-2[/tex]. Så jeg lurer på om noen har muligheten til å hjelp meg ved å se hvor jeg har gjort feil?
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Du har glemt å derivere [tex]-sin(x)[/tex] i siste uttrykket ditt
Svar