Symmetri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest1234

Hei!
Sitter her med en oppgave innen isometri og symmetri og har kjørt meg litt fast. Skjønner egentlig ikke hva de vil frem til i oppgaven.
Figuren er et kvadrat.

1. Hvilken symmetri får du når du utfører to speilinger etter hverandre?
Begrunn hvorfor dette alltid må stemme.
2. Hvilken symmetri får du når du utfører to rotasjoner etter hverandre?
Begrunn hvorfor dette alltid må stemme.
3. Hvilken symmetri får du når du utfører en speiling og en rotasjon etter hverandre?
Begrunn hvorfor dette alltid må stemme.

Om du utfører to speilinger etter hverandre vil du jo alltid sitte igjen med utgangspunktet? Med mindre du speiler i x-retning og deretter i y-retning.
Om du utfører to rotasjoner vil du jo sitte igjen med en 180-graders rotasjon eller utgangspunktet (om du roterer med klokka, og deretter mot klokka, eller omvendt).
På den siste er jeg helt blank.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gruppeteori/symmetrigrupper?

denne linken illustrerer bra dette

https://no.wikipedia.org/wiki/Gruppe_(matematikk)

1.
2 speilinger => rotasjon

2.
2 rotasjoner => speiling

3.
speiling -> rotasjon => speiling
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest1234

Hei!
Takk for svar. Sett litt på det nå, og ser at to speilinger alltid vil gi en rotasjon, men hvordan blir dette riktig omvendt? Altså at to rotasjoner gir en speiling?

Uansett hvilke sammensetninger av rotasjoner jeg gjør, så vil ikke noen av utfallene likne på noen av utfallene vi får ved å gjøre kun 1 speiling. Utfallene blir likevel like de jeg får ved å gjøre 2 speilinger, men blir det da riktig å si at 2 rotasjoner blir en speiling? Når to rotasjoner egentlig blir en sammensetning av 2 speilinger?

Det er jo også mulig jeg er helt på jordet her :|
Gjest1234

Altså at rotasjon + rotasjon alltid blir en rotasjon, og ikke en speiling.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest1234 skrev:Hei!
Takk for svar. Sett litt på det nå, og ser at to speilinger alltid vil gi en rotasjon, men hvordan blir dette riktig omvendt? Altså at to rotasjoner gir en speiling?
Uansett hvilke sammensetninger av rotasjoner jeg gjør, så vil ikke noen av utfallene likne på noen av utfallene vi får ved å gjøre kun 1 speiling. Utfallene blir likevel like de jeg får ved å gjøre 2 speilinger, men blir det da riktig å si at 2 rotasjoner blir en speiling? Når to rotasjoner egentlig blir en sammensetning av 2 speilinger?
Det er jo også mulig jeg er helt på jordet her :|
jepp: 2 rotasjoner => rotasjon, sees lett fra gruppetabellen
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar