nei nei nei hjelp, får det ikke til

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Kan noen være så vennlig å vise utregningen av denne oppgaven, jeg skjønner ikke en huit fra b) og nedover :)

Bilde
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Gjest skrev:Kan noen være så vennlig å vise utregningen av denne oppgaven, jeg skjønner ikke en huit fra b) og nedover :)

Bilde
b) burde jo være en grei salve.

[tex]T=2 \pi[/tex]

[tex]f(x)=\frac{1}{2\pi}x[/tex]

[tex]a_0=\frac{2}{T}\int_{0}^{2 \pi} f(x)dx = \frac{2}{2 \pi} \int_{0}^{2 \pi} \frac{1}{2\pi} x dx[/tex], driver du å regner Fourier-serier/integraler burde et R2 integral være ganske greit.
Gjest

ja, men c) skjønner jeg ikke, hva skal man gjøre der?
Gjest

er det noen gode mennesker som kan vise hvordan man regner ut c)? :)
Gjest

Gjest skrev:er det noen gode mennesker som kan vise hvordan man regner ut c)? :)
Bruk delvis integrasjon og regn ut på vanlig måte. Når du har satt inn tall og forkortet må du huske at n bare er heltall og cosinus varierer mellom -1 og 1 med 2pi. Siden det kun kan være -1 eller 1 (eller 0 hvis du kommer fram til det) kan du skrive cosinusfunksjonen som (-1)^n eller n+1 avhengig av hva du finner ut blir riktig.
Svar