Er det feil? (Fourier)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei!
JEg jobber med en oppgave innen fourierintegraler, og jeg får annerledes svar fra fasiten, og jeg lurer på om det er feil.

https://gyazo.com/001efaf4f145952e09966e16ce3e1297

det er tale om b)

Eg får nøyaktig samme svar, bare uten minus. Men jeg vet ikke hvordan jeg f. eks kan bruke wolfram alpha til å sjekke. Ser dere om den minusen foran i/4 skal være med, eller om det rett og slett er feil svar oppgitt i oppgaven?

Ingen av f-transformasjonene i tabeller inneholder minus til f(x) eller g(x).
sbra
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 19/05-2014 13:25

Hei!

Jeg får heller ingen minus. Antar det er feil i oppgaven.
Gjest

sbra skrev:Hei!

Jeg får heller ingen minus. Antar det er feil i oppgaven.
Er du helt sikker? Jeg mener at vi har rett, men noen fra fag. staben mener at jeg bare har brukt/les av feil Fourier-transformasjon for [tex]xe^{-x^2}[/tex]
Gjest

Noen flere som vet noe??
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

[tex]\mathcal{F}\left(xf(x)\right) = i\cdot\frac{\mathrm{d}\hat{f}(\omega)}{\mathrm{d}\omega}[/tex]

[tex]\mathcal{F}\left(e^{-x^2}\right) = \hat{f}(\omega) = \sqrt{\pi}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}[/tex]

[tex]\hat{g}(\omega) = \mathcal{F}\left(xf(x)\right) = i\cdot\frac{\mathrm{d}}{\mathrm{d}\omega}\left[\sqrt{\pi}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}\right] = -\frac{i\omega\sqrt{\pi}}{2}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}[/tex]

[tex](f\ast g)(x) = \mathcal{F}^{-1}\left(\hat{f}(\omega)\hat{g}(\omega)\right) = \frac{1}{2\pi}\int_{-\infty}^{\infty}-\frac{i\omega\sqrt{\pi}}{2}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}\cdot\sqrt{\pi}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}\cdot\exp{\left(i\omega x\right)}\mathrm{d}\omega[/tex]

[tex](f\ast g)(x) = -\frac{i}{4}\int_{-\infty}^\infty \omega\exp{\left(-\omega^2/2\right)}\cdot\exp{\left(i\omega x\right)}\mathrm{d}\omega \; \blacksquare[/tex]
sbra
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 19/05-2014 13:25

Oi, beklager, jeg har nok regnet feil. Regnet på nytt og da fikk jeg minus.

Ta utgangspunkt i at [tex]g(x) = -\frac{1}{2}f'(x)[/tex]
og bruk følgende relasjon for fouriertransformasjonen til den deriverte av en funksjon
[tex]\mathcal{F}\{f'\}(x) = 2\pi ix \mathcal{F}\{f\}(x)[/tex]
Gjest

[tex]\hat{f}(\omega) =\frac{1}{\sqrt{2}}e^{\frac{-w^2}{4}}[/tex]
zell skrev:[tex]\mathcal{F}\left(xf(x)\right) = i\cdot\frac{\mathrm{d}\hat{f}(\omega)}{\mathrm{d}\omega}[/tex]

[tex]\mathcal{F}\left(e^{-x^2}\right) = \hat{f}(\omega) = \sqrt{\pi}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}[/tex]

[tex]\hat{g}(\omega) = \mathcal{F}\left(xf(x)\right) = i\cdot\frac{\mathrm{d}}{\mathrm{d}\omega}\left[\sqrt{\pi}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}\right] = -\frac{i\omega\sqrt{\pi}}{2}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}[/tex]

[tex](f\ast g)(x) = \mathcal{F}^{-1}\left(\hat{f}(\omega)\hat{g}(\omega)\right) = \frac{1}{2\pi}\int_{-\infty}^{\infty}-\frac{i\omega\sqrt{\pi}}{2}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}\cdot\sqrt{\pi}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}\cdot\exp{\left(i\omega x\right)}\mathrm{d}\omega[/tex]

[tex](f\ast g)(x) = -\frac{i}{4}\int_{-\infty}^\infty \omega\exp{\left(-\omega^2/2\right)}\cdot\exp{\left(i\omega x\right)}\mathrm{d}\omega \; \blacksquare[/tex]
Jeg skjønner det du har gjort osv. ,men jeg stopper fortsatt opp på hvorfor jeg ikke kan gjøre det slik:

[tex]\hat{f}(\omega) =\frac{1}{\sqrt{2}}e^{\frac{-w^2}{4}}[/tex] , [tex]\hat{g}(\omega) =\frac{1}{2\sqrt{2}}iwe^{\frac{-w^2}{4}}[/tex]

Dermed:
[tex](f\ast g)(x)=\int_{-\infty }^{\infty }\hat{f}(\omega) \hat{g}(\omega)e^{iwx}dx=\int_{-\infty }^{\infty }\frac{1}{\sqrt{2}}e^{\frac{-w^2}{4}}\cdot \frac{1}{2\sqrt{2}}iwe^{\frac{-w^2}{4}}\cdot e^{iwx}dx[/tex]

[tex](f\ast g)(x)=\frac{i}{4}\int_{-\infty }^{\infty }we^{\frac{-w^2}{2}}e^{iwx}dx[/tex]
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Gjest skrev:[tex]\hat{f}(\omega) =\frac{1}{\sqrt{2}}e^{\frac{-w^2}{4}}[/tex]
zell skrev:[tex]\mathcal{F}\left(xf(x)\right) = i\cdot\frac{\mathrm{d}\hat{f}(\omega)}{\mathrm{d}\omega}[/tex]

[tex]\mathcal{F}\left(e^{-x^2}\right) = \hat{f}(\omega) = \sqrt{\pi}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}[/tex]

[tex]\hat{g}(\omega) = \mathcal{F}\left(xf(x)\right) = i\cdot\frac{\mathrm{d}}{\mathrm{d}\omega}\left[\sqrt{\pi}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}\right] = -\frac{i\omega\sqrt{\pi}}{2}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}[/tex]

[tex](f\ast g)(x) = \mathcal{F}^{-1}\left(\hat{f}(\omega)\hat{g}(\omega)\right) = \frac{1}{2\pi}\int_{-\infty}^{\infty}-\frac{i\omega\sqrt{\pi}}{2}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}\cdot\sqrt{\pi}\exp{\left(-\omega^2/4\right)}\cdot\exp{\left(i\omega x\right)}\mathrm{d}\omega[/tex]

[tex](f\ast g)(x) = -\frac{i}{4}\int_{-\infty}^\infty \omega\exp{\left(-\omega^2/2\right)}\cdot\exp{\left(i\omega x\right)}\mathrm{d}\omega \; \blacksquare[/tex]
Jeg skjønner det du har gjort osv. ,men jeg stopper fortsatt opp på hvorfor jeg ikke kan gjøre det slik:

[tex]\hat{f}(\omega) =\frac{1}{\sqrt{2}}e^{\frac{-w^2}{4}}[/tex] , [tex]\hat{g}(\omega) =\frac{1}{2\sqrt{2}}iwe^{\frac{-w^2}{4}}[/tex]

Dermed:
[tex](f\ast g)(x)=\int_{-\infty }^{\infty }\hat{f}(\omega) \hat{g}(\omega)e^{iwx}dx=\int_{-\infty }^{\infty }\frac{1}{\sqrt{2}}e^{\frac{-w^2}{4}}\cdot \frac{1}{2\sqrt{2}}iwe^{\frac{-w^2}{4}}\cdot e^{iwx}dx[/tex]

[tex](f\ast g)(x)=\frac{i}{4}\int_{-\infty }^{\infty }we^{\frac{-w^2}{2}}e^{iwx}dx[/tex]
[tex]\hat{g}(\omega)[/tex] er feil. Som sbra nevner i innlegget over er [tex]g(x) = -\frac{1}{2}f^\prime (x)[/tex]

Bruker du at: [tex]\mathcal{F}(f^\prime (x)) = i\omega\hat{f}(\omega)[/tex] får du da at:

[tex]\hat{g}(\omega) = -\frac{i}{2}\cdot\frac{1}{\sqrt{2}}\mathrm{e}^{-\omega^2/4} = -i\frac{1}{4\sqrt{2}}\mathrm{e}^{-\omega^2/4}[/tex] og:

[tex]\hat{f}(\omega)\hat{g}(\omega) = -\frac{i}{4\sqrt{2}}\omega\mathrm{e}^{-\omega^2/2}[/tex] og til slutt:

[tex](f\ast g)(x) = \mathcal{F}^{-1}\left(\hat{f}(\omega)\hat{g}(\omega)\right)[/tex]
Svar