KRISE...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Mat101UiB

Vi ser for oss en celle som er rund som en kule. La r, S og V være hendholdsvis radisen, overflatearealet og volumet til cellen.
a) Vis at S er proporsjonal med V^((2)/(3)). Dvs at det finne et tall c slik at vi kan skrive S = cV^((2)/(3))

b) Cellen deler seg i to. Volumet til hver av de to delen blir da 1/2V . Hva blir radien til disse to nye cellene? Hva blir nå forholdet mellom samlet overflatearealet og samlet volum til de to cellen? Vis at arealet til overflaten samlet sett har økt med 26%

C) Gå ut fra at cellen deler seg i tre. Hvor mange prosent vil da arealet til overflaten samlet sett ha økt?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Denne oppgaven har blitt diskutert ganske detaljert her:
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 14&t=43549
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

En kan vel og sette opp en funksjon for det totalet overflatearealet til cellene

$ \hspace{1cm}
T_{d,n} = 4\pi r^2 d^{n/3}
$

Hvor $r$ er den opprinnelige radiusen, $n$ er antall generasjoner cellene har delt seg i, og $d$ er antall delinger per generasjon. Om $d = 2$, så vil cellene dobble seg for hver generasjon (2, 4, , ...) siden hver celle får to barn.
Klarer en å vise sammenhengen ovenfor blir oppgavene trivielle å løse

$\hspace{1cm}
\mathbf{b)} \quad \frac{ T_{2, 1} }{ T_{2, 0} }
$

$\hspace{1cm}
\mathbf{c)} \quad \frac{ T_{3, 1} }{ T_{3, 0} }
$
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar