Noen injektive og surjektive funksjoner diskret matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Hei. Ble stuck på disse oppgavene og jeg har ikke noe fasit, fant ikke noe på google heller ._.

a) Finn en injeksjon og en surjeksjon $\mathbb{N} \rightarrow (\mathbb{N} \times \mathbb{N})$

Skrev at en injeksjon kan være $f(x) = (x, x + 1)$, men klarer ikke tenke meg frem til noen surjeksjon
uten å gjette. Det må vel være noe triks involvert som jeg ikke ser.

b) Finn en injeksjon og en surjeksjon $(\mathbb{N} \times \mathbb{N}) \rightarrow \mathbb{N}$

Surjeksjon kan vel være noe så enkelt som $f(x, y) = x^{0} * y$. Det er vel en surjeksjon så lenge alle $\mathbb{N}$ er mappet til.
Men injeksjon synes jeg var værre å se, hvordan kan man unngå duplikater. Det må vel være en eller annen lur formel

Noen som har noen tips?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

a) f(0)=(0,0), f(1)=(0,1), f(2)=(1,1), f(3)=(1,0), f(4)=(2,0), f(5)=(2,1), etc.

b) Bruk den inverse fra a): f(0,0)=0, f(0,1)=1, f(1,1)=2, f(1,0)=3, f(2,0)=4, f(2,1)=5, etc.
Svar