Induksjon på mengder

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Hei. Har et par oppgaver som jeg lurer på i samme slengen.

a) La A og B være endelige mengder. Vis at $| A \cup B | = |A| + |B| - | A \cap B |$

Fant i læreboken at den heter "Principle of inclusion-exclusion" og det er jo ikke så vanskelig å overbevise seg selv om at det er sant, men å vise det synes jeg var vanskelig. Med mindre det er innafor å bruke kun ord er jeg helt blank og fant ingenting på google. Noen som har noen hint/tips til å gjøre det på en pen måte?

b)
La $A_{j}$, $j = 1,...,n$ $n \geq 1$ være endelige mengder. Benytt induksjon til å vise at: $\left|\bigcup_{j = 1}^{n}A_{j}\right| \leq \sum_{j = 1}^{n}|A_{j}|$

Dette prøvde jeg, ved å bruke identiten i oppgave a

Basisstep: $n = 1 \Rightarrow \left|\bigcup_{j = 1}^{1}A_{1}\right| = |A_{1}| \leq \sum_{j = 1}^{1}|A_{1}| = |A_{1}|$ Ok.

Hypotese: Antar at for $n = k$, $k \geq 1$ så holder $\left|\bigcup_{j = 1}^{k}A_{j}\right| \leq \sum_{j = 1}^{k}|A_{j}|$

Induksjonsstep: $n = k + 1 \Rightarrow \left|\bigcup_{j = 1}^{k + 1}A_{j}\right| = \left|\bigcup_{j = 1}^{k}A_{j} \cup A_{k + 1}\right| = \left|\bigcup_{j = 1}^{k}A_{j}\right| + |A_{k + 1}| - \left|\bigcup_{j = 1}^{k}A_{j} \cap A_{k + 1}\right| \leq \sum_{j = 1}^{k}|A_{j}| + |A_{k + 1}| = \sum_{j = 1}^{k+1}|A_{j}|$.

Jeg vet ikke helt hva jeg driver med, vet ikke hvordan jeg skal få brukt hypotesen. Noen som kan gi et hint? :D
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Som du sier, så er noen ting så åpenbare at det nesten er vanskelig å bevise de :). Likevel, en mulighet er å dele opp i tiilfeller:

Betrakt et vilkårlig element $e$. Det er fire muligheter:
  1. $e\not\in A,B$
  2. $e\in A\land e\not\in B$
  3. $e\not\in A\land e\in B$
  4. $e\in A,B$
hveretter du bare kan sjekke at $e$ bidrar med like mye til begge sider i hvert tilfelle.

(b) har du jo løst! (uavhengig om du vet hva du driver med eller ikke ;))
\[|A_{k + 1}| - \left|\bigcup_{j = 1}^{k}A_{j} \cap A_{k + 1}\right|\]
må jo være mindre enn eller lik $|A_{k+1}|$, så
\[ \left|\bigcup_{j = 1}^{k}A_{j}\right| + |A_{k + 1}| - \left|\bigcup_{j = 1}^{k}A_{j} \cap A_{k + 1}\right| \leq \left|\bigcup_{j = 1}^{k}A_{j}\right| + |A_{k + 1}|\]
som ifølge hypotesen er mindre enn eller lik $|A_{k+1}| + \sum_{i=1}^{k}|A_i|=\sum_{i=1}^{k+1}|A_i|$.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

a) Husk at $|C\cup D|=|C|+|D|$ dersom C og D er disjunkte. Det følger at også $|C\cup D\cup E|=|C|+|D|+|E|$ dersom C,D,E er parvis disjunkte.

Vi har at
$A\cup B=(A\setminus B)\cup (B\setminus A)\cup (A\cap B)$.

Siden $A\setminus B$, $B\setminus A$ og $A\cap B$ er parvis disjunkte vil

$|A\cup B|=|A\setminus B|+ |B\setminus A| + |A\cap B|=(|A\setminus B|+ |A\cap B|)+(|B\setminus A| + |A\cap B|)-|A\cap B|=|A|+|B|-|A\cap B|$
Svar