Hjelp til statistikkoppg i helsefag

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
helsefagstudent

Hei. Jeg har en oppgave i helsefag jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg har prøvd så godt jeg kan t.o.m oppg 5, men er usikker på om det er riktig det jeg har, og etter oppg 5 står jeg helt fast. Kan noen gi meg en fasit t.o.m oppg 5, og hjelpe meg med hva jeg må gjøre videre (hvilke formler jeg må bruke osv..)

Vi vet at forhøyet kolesterol er en risikofaktor for hjertesykdom. Det kan derfor være viktig å
holde kolesterolnivået lavt, og forhindre moderat eller uttalt forhøyet nivå. Vi sier i denne
sammenhengen at forhøyet kolesterol er verdier over 250 mg/dL.

Vi ønsker å kontrollere kolesterolnivået hos barn. Fra tidligere vet vi fra store studier av
kolesterol (i blod) hos barn i alderen 2-14 år at gjennomsnittet er 175 mg/dL og
standardavviket er 30 mg/dL.

1. Anta nå at målt kolesterol kan betraktes som normalfordelt. Hva er da sannsynligheten
for at et barn skal ha kolesterolnivå over 250 mg/dL?
2. Hvis vi undersøker 50.000 barn hvert år, hvor mange vil vi oppdage med forhøyet
kolesterolverdi?
3. Hvor høyt kolesterolnivå har du hvis du er blant de 10% med høyest kolesterol?

Vi antar at det er sammenheng mellom forhøyet kolesterol hos foreldre og hos barn. I et
utvalg av menn som har hatt hjerteinfarkt og som har forhøyede kolesterolverdier (altså
verdier ≥ 250 mg/dL), måles kolesterolverdiene til deres barn i alderen 2-14. Gjennomsnittlig
kolesterol for disse er 207 mg/dL, fortsatt med et standardavvik på 30 mg/dL.

4. Hva er sannsynligheten for at et barn, med en far som har hatt hjerteinfarkt, skal ha et
kolesterolnivå mellom 207 mg/dL og 250 mg/dL?
5. Hva er sannsynligheten for at et barn med en far som har hatt hjerteinfarkt skal ha
forhøyet kolesterolverdi?
6. Hvis man undersøker 1.000 barn med fedre som har hatt infarkt, hvor mange vil man
da oppdage? Kommenter dette resultatet opp mot det du fant i 2.
7. Vil du anbefale tester av kolesterol blant barn (og av utvalgte risikogrupper) for å
avsløre forhøyet kolesterol?
Vi ser på ut utvalg på 10 barn som har fedre som har hatt hjerteinfarkt og som har forhøyede
kolesterolverdier. Sannsynligheten for at et tilfeldig valgt barn har forhøyet kolesterolverdier
er den du fant i 5.
8. Kan dette antas å være et binomisk forsøk? Hvilke kriterier må være til stede?
9. Hva er sannsynligheten for at mindre enn 2 av disse har forhøyet kolesterolverdier? Er
det greit å bruke tilnærmingen til normalfordelingen her?
Svar