Skjæring kule og plan - symmetrier

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hamilton
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 24/09-2012 21:05

Jobber med en oppgave hvor man skal finne likningen for skjæringssirkelen vi får når et plan P og kule med sentrum i S skjærer hverandre. Selve regningen er grei, men et argument som blir brukt for at det som blir gjort er riktig er som følger: "av symmetrigrunner må sentrum A i sirkelen ligge slik at SA står vinkelrett på planet P". Hvorfor er det slik?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg antar at SA her referer til linja mellom sentrum i kula (S), og det punktet på planet som er nærmest S, altså A.

Jeg tror ikke jeg fører beviset for deg her, men vi kan visualisere dette i 2D for enkelhets skyld.

Tegn en sirkel på et ark, og tegn deretter ei linje som skjærer gjennom sirkelen. Den skal gå GJENNOM sirkelen, altså ikke bare tangere.

Finn nå punktet på linja som er nærmest sentrum i sirkelen. Tegn deretter ei linje fra sentrum i sirkelen til det punktet på linja som er nærmest mulig sentrum. Altså skal denne linja være kortest mulig.

Jeg tror du vil se at disse to linjene nå står vinkelrett på hverandre.

Det samme gjelder i 3D.
Bilde
hamilton
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 24/09-2012 21:05

Utmerket! Takk skal du ha.
Svar