Refleksjon i 2D (homogene koordinater)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

Jeg skal finne en transformasjonsmatrise for speiling i 2D rundt en vilkårlig linje [tex]y = mx + b[/tex] (homogene koordinater). Har sittet lenge med denne, men skjønner ikke hvordan man skal tenke her. Har også tatt en titt på fasiten, men den sier meg ikke så mye.

Kanskje fasiten gir mening for noen andre:
speiling.PNG
speiling.PNG (11.44 kiB) Vist 806 ganger
Setter pris på alle svar!
Norm
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 16/12-2014 22:41
Sted: NTNU

Regner med at kolonnevektoren som ikke vises er [tex]\begin{bmatrix} x \\ y \\ 1 \end{bmatrix}[/tex]. Matrisene med trigonometriske funksjoner er rotatsjonsmatriser i x-y planet, rotert en vinkel [tex]\pm \theta[/tex] mot klokka. Den miderste matrisa er bare en permutasjonsmatrise som bytter om på x-y koordinatene til y-x koordinater. Enkelt forklart blir først kolonnevektoren som ikke vises rotert en vinkel [tex]- \theta[/tex] mot klokka, altså med klokka. x-y koordinatene blir så byttet om, før rotasjonen blir utført motsatt vei samme vinkel [tex]| \theta |[/tex]. Vis du lager en tegning, tror jeg det blir lettere å se.
[tex]i \cdot i \cdot i \cdot i = i \cdot i \cdot (-1) = (-1) \cdot (-1) = 1[/tex]
Svar