Hjelp ønskes- Makro økonomi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gardiner
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 17/04-2015 14:13

Hei!

Er det noen som vær så snill kan ta seg litt tid til å hjelpe meg med en oppgave..
Jeg har virkelig problemer med denne oppgaven siden den her helt uten tall...

Betrakt en økonomi som kan beskrives ved følgende sammenhenger:
(1) Y = C + I +G + NX

(2) C = c(Y -T) +C , der 0 < c <1

(3) T = tY, 0 < t <1

(4) I = I - bi , der b > 0

(5) NX = X0 - aY der a > 0

hvor eksport (X), offentlige utgifter (G) og realrenten ® er eksogent gitt.

a) Gjør rede for modellens forutsetninger og sammenhenger (ligninger).

Anta at en generell endring i husholdningenes forventninger fører til en svikt i privat konsumetterspørsel. I modellen over kan dette behandles som en eksogent gitt reduksjon i parameteren C0 (samtidig som de øvrige parametre i modellen er uendret).

b) Drøft ved hjelp av modellen hvordan dette vil påvirke bruttonasjonalproduktet.
c) Vil privat konsumetterspørsel gå ned med mer eller mindre enn reduksjonen i C0 ? Begrunn svaret.
d) Hva skjer med de øvrige endogene variabler i modellen som følge av redusert C0 ?
e) Drøft hvordan finans og/eller pengepolitikken kan motvirke uønskede virkninger av denne svikten i konsumetterspørselen.

Hver av likningene skal løses hver for seg på A,B,C og D.

Hadde vært så takknemlig om jeg kunne fått litt hjelp, eller forklaring på dette så jeg kan forstå det. :roll:
Svar