Øke forståelse av finansfag = Hvordan?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Tallelskern
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 24/07-2014 15:27

Hei.
Noen her som har tips til hvordan man kan øke forståelsen av finansfag?

Diverse tips som jeg kommer på:
1.Unngå elektroniske distraksjoner som mobil osv for å øke konsentrasjonen.

2.Spørre seg selv om hva som er nytt i hver oppgave.

Mange takk for svar :)
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Det viktigste å tenke på når man skal forstå matematikk er å ha en god og grunnleggende forståelse for alt man gjør. Det vil si at før du begynner å derivere ved å bruke reglene for derivasjonen bør man kjenne til definisjonen av den deriverte, og hva den deriverte faktisk beskriver (bare et tilfeldig eksempel). Man bør kun bruke digitale verktøy i læringssammenheng (i jobbsammenheng er det ikke like viktig) for å gjøre operasjoner som du selv kunne gjort, men som ville vært veldig tidkrevende.

Det største problemet mange støter på i matematikk er å ha hull fra tidligere, og disse er viktig å tette. I finansfag så er definisjoner spesielt viktig, da man bruker matematikken praktisk. Å kjenne godt til, og ha en intuitiv forståelse av grunnleggende definisjoner kan gjøre hverdagen mye enklere når matematikken blir mer kompleks :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Usikker på hva slags nivå du er på, men jeg har A i begge finansfagene fra første året på BI. Lesing i kombinasjon med oppgaveregning (som er den viktigste biten) og fokus på eksamensoppgaver på slutten av semesteret har vært nøkkelen for min del.

Det er selvsagt også veldig nyttig å prøve å forstå nøyaktig hva det er man gjør og hvorfor og ikke bare lære seg en algoritmisk tilnærming når man løser enn oppgave.

Ellers er jo det å legge vekk telefonen en selvfølgelighet. Jeg leser og lærer best når jeg sitter på lesesalen. :)
Svar