Normalfordeling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Masterstudentinnen

Hei.

I forbindelse med min masteroppgave har vi foretatt intervensjonsstudie med ca 50 deltakere. Disse har vært delt inn i 3 ulike grupper (placebo og to ulike kosttilskudd). Det har blitt foretatt en del tester før oppstart og etter noen uker med intervensjon. Jeg har nå begynt å se på dataene fra disse testene, og ser at det varierer om dataene er normalfordelt eller ikke (ved hjelp av Shapiro-Wilk test).

Det jeg lurer på er altså:
1. Når dataene skal presenteres, går det greit å bruke gjennomsnitt +/- SD (både på normalfordelte og ikke-normalfordelte data)?
2. Når dataene skal sammenlignes, må jeg log-transformere normalfordelte data hvis disse skal sammenlignes med ikke-normalfordelte data (sett at disse kan ansees som normalfordelte etter log-transformering)? Og kan jeg dermed bruke parametriske tester?

På forhånd takk for svar :)
Svar