Prims og Ford-Fulkersons algoritme

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
arna
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 14/11-2005 19:22

Er det noen som kan forklare meg hvordan disse 2 algoritmene gjøres?

Jeg har lagt ut fagstoffet jeg har fått av faglærer og eksemplene hans, men forstår ikke hva han mener.. Kanskje noen av dere gjør det? Referer gjerne til noen av eksemplene hans hvis dere ser på *.pdf dokumentet

http://home.online.no/~perbraa/lotto/kompendium.pdf
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Vet ikke om du fortsatt er interessert i svar men...

Her er Prims algoritme beskrevet:
wikipedia-side

Ser at de her begynner med en mengde besteående av alle kanter, for så å fjerne de som ikke er med.

Er selv vant med den andre mulige synsvinkelen, som er svært enkel. Man begynner med et tre med kun én node, og hele tiden legger man til kanten til den noden som ligger nærmest, men ikke er med i treet.

Ford-Fulkersons algoritme:
wikipedia-side

Det .pdf-dokumentet du linker til var ganske tunglest synes jeg. Er bare en fordel å lete etter alternative forklaringer for å få en bedre følelse med algoritmene, før du leser nøyere på de mer "matematiske" beskrivelsene i kompendiet ;)
Gjest

Moren til judith arvet mye penger. Hun satte 2 500 000kr i banken til 4,6% rente. Etter 193 dager tok hun ut 1 200 000kr til et huskjøp. Etter 276 dager tok hun ut resten.
Hvor mye fikk hun utbetalt??
Gjest

kan noen svare meg pliis :D trenger hjelp.
skal ha tentamen i morra. :?
Gjest

hello!! er dere der????????
Svar