trinser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg får ikke med figur og håper noen kjenner igjen oppgaven:
skal uttrykke meg så godt som mulig.
Dette er et system av masser m1, m2,m3 og m4 og de er forbindet med flere trinser. m3 er ei vogn med hjul på kanskje en benk eller et bord. på den ene siden henger m1 og m2, der m1 er i ro mens m4 henger på den andre siden. Systemet er friksjonsfritt, og vi ser bort fra trinsenes masser. Vi observerer at m1 ikke beveger seg. Finn ut fra dette hva massen m4 må være, uttrykt ved m1,m2 og m3. Jeg tenker her at S1=m1g og da blir S2= m1g. m1 og m2 henger på den enesiden og det ser ut som det er 2 trinser mellom de og m3. Får her at S3=S2=S1 på den ene siden for m3. Får på den andre siden at S3=S4. jeg vet det kan være vanskelig å forstå oppgaven ut fra det jeg skriver. Jeg vet ikke hvordan jeg skal løse oppgaven. Lurer også på om snordraget er det samme på begge sidene av m3.
Svar