Takeoff distance

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Phil Leotardo

The distance an aircraft travels along a runway before takeoff is given by D = t^2 ,where D is measured in meters from the starting point and t is measured in seconds from the time the brakes are released. The aircraft will become airborne when its speed reaches 200 km/h. How long will it take to become airborne, and what distance will it travel in that time?
Slet litt med den før jeg tenkte at fart er strekning derivert og videre at 200 km/h er 55,6 m/s. Fant 2t = 55,6 og t = 27,8s og videre D = t^2 = 772 m. Men hvordan kan den løses vha. bevegelsesformlene? Noen som tar den?
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Du får ikke oppgitt akselerasjon, tid eller strekning. Så det setter noen begrensninger for hvilken formler du kan bruke.

Jeg bruker:

s = 0.5 * (vo + v)t

Her erstatter jeg s (distanse) med t^2 slik at det blir:

t^2 = 0.5 * (55.6)t

t = 27.8

Plasserer dette igjen i hovedformelen:

s = 0.5 * (55.6) * 27.8

s = 772 m

Jeg vet ikke om du kan gjøre det på denne måten, men det er nå et forslag fra her hvor jeg sitter.
Phil Leotardo

Ser bra ut det. Takker.
Svar