Find the smallest number b such that the function
[tex]f(x)=x^3+4x^2+bx+7[/tex]
is invertible.
Evaluate [tex]\frac{d}{dx}f^{-1}(4)[/tex] using that b.
For at funksjonen skal være mulig å invertere, må den ikke være stigende for hele def. mengden? Da deriverer jeg og får: [tex]3x^2+8x+b > 0[/tex]
[tex]b > -3x^2-8x[/tex] Dette leder jo ingen steder, siden jeg ser av Geogebra at b må ha en verdi mellom 5 og 6. Hva skal jeg gjøre?
Finne b slik at funksjonen kan inverteres
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
For at funksjonen skal være inverterbar på hele definisjonsområdet må den være 1-1. Vi er altså ikke interessert i at den deriverte skal krysse x-aksen da dette vil resultere i lokale ekstremalverdier. Vi må derfor finne den minste $b$ slik at vi kan garantere at $f'(x) \geq 0$. Med andre ord, finn en $b$ slik at $f'(x)$ har maksimalt ett nullpunkt. Siden $f'(x)$ er gitt ved en andregradsligning vil dette være det samme som å finne ut når diskriminanten er lik 0.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Takk, får da at b = 16/3 noe som stemmer bra
Stemmer det ikke at hvis [tex]f^{-1}(4)=a[/tex], så er (4, a) et punkt på [tex]f^{-1}[/tex] og (a, 4) et punkt på f?
Vi vet [tex]f[/tex]', er det ikke da bare å finne a for [tex]f'(a)=4[/tex]? Får da noen veldig stygge røtter, så tror ikke dette ble riktig.

Stemmer det ikke at hvis [tex]f^{-1}(4)=a[/tex], så er (4, a) et punkt på [tex]f^{-1}[/tex] og (a, 4) et punkt på f?
Vi vet [tex]f[/tex]', er det ikke da bare å finne a for [tex]f'(a)=4[/tex]? Får da noen veldig stygge røtter, så tror ikke dette ble riktig.
Studerer Datateknikk ved NTNU
Det stemmer, ja. Merk at funksjonen ikke har noen derivert i punktet hvor $f'(x)=0$, så for å sikre at funksjonen er invers deriverbar på hele definisjonsområdet må du velge $b$ slik at $f'(x) \neq 0$ for alle $x$. 4 er derimot ikke et slikt punkt, så du trenger ikke tenke på det i dette tilfellet, men det er greit å vite til andre oppgaver. Det du skriver stemmer. Løser du $f'(a)=4$ vil du få noen røtter, men jeg synes ikke det på noen måte er veldig stygt. Ihvertfall ikke ifølge wolframalpha.
Beklager, jeg tenkte ikke heeelt over hva du skrev. Det stemmer det du skriver. Hvis $f(x) = y$ så er $f^{-1}(y)=x$. Det som ikke nødvendigvis trenger å være sant er at den deriverte til $f$ har en invers og hvis den har en invers så er den lik $f^{-1}$ derivert. Det man derimot i dette tilfellet vet er at $f$ har en invers (med unntak av verdien for $x$ hvor $f'(x) = 0$). Det at $f$ har en invers er ekvivalent med at det finnes en funksjon $f^{-1}$ slik at $f(f^{-1}(x))=x$. Deriverer vi dette med hensyn på x får vi at $f'(f^{-1}(x)) \frac{d}{dx} f^{-1}(x) = 1$ eller at $\frac{d}{dx} f^{-1}(x) = \frac{1}{f'(f^{-1}(x))}$. Så $\frac{d}{dx} f^{-1}(4) = \frac{1}{f'(f^{-1}(4))}$. Her kan du bruke at $f(a) = 4 \Leftrightarrow f^{-1}(4)=a$.