Er vel egentlig VGS pensum det her, men no sit eg iallfall å skal finne vinkelen phi der tan(1/-[rot][/rot]3)
Vinkelen finn eg vel igjen i 2. kvadrant. Litt makking og spekulering, synsing og triksing ei god stund seinare endar eg på 5[pi][/pi]/6.
Er det nokre triks for å finne desse vinklane kjapt, eller er det kun trening og rekning som må til?[pi]
Triks for å finne eksakte verdier?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
hmm...vel, så er jo 1/-sqrt(3)=(-1)/sqrt(3)=-1/sqrt(3)...men hvis det er lagt opp til i oppg at man skal gi entydig hvilken kvadrant løsn er i, så har du rett...men personlig synes jeg å skille mellom sånt blir tull...tallene er de samme, og gir opphav til flere løsn, men som sagt vet jeg ikke hva oppgaven legger op til
Skal skrive komplekse tal på polarform
Oppgåva seier ingenting om kvadrant, men det er altså ikkje underforstått at eg skal bruke, i mitt tilfelle, 5pi/6 som argument?
Men det er sjølsagt sant som du skriv, reknestykket vert like negativ same kor teiknet står...
Oppgåva seier ingenting om kvadrant, men det er altså ikkje underforstått at eg skal bruke, i mitt tilfelle, 5pi/6 som argument?
Men det er sjølsagt sant som du skriv, reknestykket vert like negativ same kor teiknet står...
som sagt, synes utifra det som er nevnt i denne diskusjonen at begge er riktige svar. Kanksje er det god skikk å bruke prinsipalverdien til argumentet, som pr. def er mellom -Pi og Pi...men hvis du har imaginær-delen av det komlekse tallet større enn null, og real-delen mindre enn null, så har du funnet rett svar, da er du i 2.kvadrant