Triks for å finne eksakte verdier?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
urabus
Noether
Noether

Er vel egentlig VGS pensum det her, men no sit eg iallfall å skal finne vinkelen phi der tan(1/-[rot][/rot]3)

Vinkelen finn eg vel igjen i 2. kvadrant. Litt makking og spekulering, synsing og triksing ei god stund seinare endar eg på 5[pi][/pi]/6.

Er det nokre triks for å finne desse vinklane kjapt, eller er det kun trening og rekning som må til?[pi]
Sist redigert av urabus den 08/11-2005 22:14, redigert 1 gang totalt.
Cauchy
Guru
Guru

ligningen har to løsninger på intervallet [0,2*Pi).
Siden den er negativ er vi enten i 2. eller 4.kvadrant.
Så må du lære deg de eksakte løsn til sin/cos, da finner du tilsvarende verdier til tan ganske lett
urabus
Noether
Noether

Mest pugging altså...

men vil ikkje tan a/-b gi ei løysing i 2. kvadrant og tan (-a)/b gir ei i 4., men tan-(a/b) i begge?
Cauchy
Guru
Guru

hmm...vel, så er jo 1/-sqrt(3)=(-1)/sqrt(3)=-1/sqrt(3)...men hvis det er lagt opp til i oppg at man skal gi entydig hvilken kvadrant løsn er i, så har du rett...men personlig synes jeg å skille mellom sånt blir tull...tallene er de samme, og gir opphav til flere løsn, men som sagt vet jeg ikke hva oppgaven legger op til
urabus
Noether
Noether

Skal skrive komplekse tal på polarform

Oppgåva seier ingenting om kvadrant, men det er altså ikkje underforstått at eg skal bruke, i mitt tilfelle, 5pi/6 som argument?

Men det er sjølsagt sant som du skriv, reknestykket vert like negativ same kor teiknet står...
Cauchy
Guru
Guru

som sagt, synes utifra det som er nevnt i denne diskusjonen at begge er riktige svar. Kanksje er det god skikk å bruke prinsipalverdien til argumentet, som pr. def er mellom -Pi og Pi...men hvis du har imaginær-delen av det komlekse tallet større enn null, og real-delen mindre enn null, så har du funnet rett svar, da er du i 2.kvadrant
Svar