R1/R2 VS Matematikk på universitets- og høyskolenivå?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Stort sett enig med Aleks, algebra- og derivasjonskunnskapen i R1 er veldig viktig. Har du kontroll på dette så vil det å lære seg nye konsepter gå så enormt mye lettere da du slipper å knote med detaljene når du burde fokusere på det store bildet. Geometrien (ikke vektorregningen, men den formelle geometrien) og sannsynlighetsregningen i R1 er ikke fullt så viktig.

Når det gjelder integralregningen så er da den en del mer enn overflatisk i R2, man lærer tross alt de viktigste integrasjonsmetodene (substitusjon, delbrøkoppspaltning, delvis integrasjon). Vil absolutt anbefale å kunne integrasjon på forhånd, men det vil vel gå uten også. Kommer vel mye an på hvordan faget er lagt opp. Hvis R2 er anbefalt forkunnskap så kan det godt være de går kjapt gjennom det.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Aleks855 skrev:Måten man håndterer slikt på, er ved å arbeide en del på egen hånd. Det lover veldig bra at du sitter på fritida og lærer matte, og kommer hit for å spørre om ting du lurer på. Selv om man har klart en oppgave, så er det enda bedre hvis du har skjønt konseptet som ligger bak. Det er enda mer viktig på høyskolen, og du MÅ arbeide på fritida for å lære alt.

Hvis du vil, så kan jeg skrive ned kapittellista. Hvis du har både R1 og R2 og ikke vet hva som bør prioriteres, så kan det kanskje hjelpe til med å velge hva som trenger litt oppussing.
Jeg tror overgangen skal gå bra med tanke på arbeidsmetoder og arbeidsvaner, da jeg har tatt R1/R2 og Fysikk 1 som privatist uten lærer og sitter minimum 8 timer på lesesal 5-6 dager i uken.

Takk for tilbudet om å skrive ned kapittellista, men jeg fant den online. :) Har en kamerat som vil selge forkursboken til meg for kr 200, så kanskje jeg skulle kjøpt den og regnet gjennom den?
fuglagutt skrev:Er dette kun for å forberede deg til neste år eller også for en/to eksamener?
Jeg har ikke hatt matematikk på nesten 10 år og var aldri veldig flink heller på grunn av manglende innsats. Surfet gjennom 1T uten altfor mye mengdetrening før jul, men med grei forståelse. Begynte på R1 i slutten av januar/begynnelsen av februar og begynte på R2 for ikke mange ukene siden.

Jeg føler ikke at grunnlaget er solid nok, selv om jeg henger rimelig bra med, så jeg ønsker å jobbe så mye som mulig i sommer slik at jeg ikke får problemer med å henge med i undervisningen og progresjonen ettersom jeg har ambisjoner om å få A i matematikkfagene. Om jeg får til det blir en annen sak, men jeg skal i hvert fall prøve. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Emner i R1 Sinus:

Algebra
Logaritmer
Sannsynlighetsregning
Geometri
Vektorer
Vektorregning
Funksjonslære
Derivasjonslære og vektorfunksjoner

Konklusjon: Jobb med alt utenom geometri og sannsynlighetsregning?

Emner i R2 Sinus:

Integralregning
Trigonometri
Trigonometriske funksjoner
Vektorer
Romgeometri
Følger og rekker
Integrasjonsmetoder
Differensiallikninger

Konklusjon: Jobb med alt, men kanskje vektlegge mindre differensiallikninger (siden man lærer det fra scratch på høyskolen i følge Aleks)? Hva med følger og rekker? Det skal jeg faktisk begynne på i dag, så jeg vet knapt hva det er. Men det så ut som det var en del av pensum først i 2. semester om jeg ender opp på UIB.

Heldigvis føler jeg at jeg henger veldig bra med på vektorregning. På de trigonometriske funksjonene og likningene falt jeg litt av, så der trengst mer jobbing. Ellers er det vel egentlig mengdetrening jeg mangler. Føler at jeg er stort sett greit med på det meste, utenom kanskje bevisføring, som jeg skjønner blir mer sentralt på høyskolen.

Jeg får nok ikke så mye tid som jeg ønsker i sommer, men om jeg får inn noen timer med jevnt arbeid hver dag burde det hjelpe. Kan ikke være helt utbrent når skolen begynner heller. :)

Takker folkens! Alltid god hjelp å få her.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Når jeg sier at du lærer det fra scratch på høyskolen, så mener jeg at man som regel starter på enkle, separable difflikninger og denslags. Og hvis man starter litt høyere, så er det opp til studenten selv å arbeide på egen hånd med å komme seg opp til det nivået. Men når du allerede kan litt derivasjon og integrasjon, så er det null stress å lære seg det mest basic av difflikninger.
Bilde
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Ok, skjønner. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Hei folkens,

Jeg snublet over en tråd på diskusjon.no hvor en med R1 bakgrunn ønsket å gå videre med matematikk på universitetsnivå og han planla å ta R2 først. Konsensus der var at R2 var unødvendig og til og med bortkastet tid, da de meste av R2-emnene angivelig blir mer grundig gjennomgått i MAT111 (og tilsvarende på ingeniør regner jeg med) og at man blir opplært i en annen måte å tenke (eller ikke tenke) på i R2 enn hva man trenger på høyere nivå.

Tipset jeg fikk der var å bruke sommerferien på de innledende kapitlene i Calculus - A Complete Course av R.A Adams og heller droppe R2-repetisjon. Denne er forøvrig pensum i MAT111 på UIB. Jeg leste i et kjapt notat fra UIO at integrasjon og derivasjon blir lært fra scratch i denne boken og ikke forutsetter forkunnskap, men det kunne virke som om det ikke var tilfelle med Lindstrøms bok.

Dette ligner på rådet jeg fikk i begynnelsen av plutarco om å begynne direkte med Tom Lindstrøms bok.

Nå er det ikke sikkert jeg ender opp på UIB, men kanskje HIOA eller HIB, men jeg tror pensum er rimelig likt. På HIO sitt første kurs er det Kalkulus - Med en eller flere variabler av Lindstrøm, Lorentzen og Hole som er pensum.

Usikker på om dette er samme bok som den Lindstrøm har gitt ut alene.

Noen tanker om disse rådene? :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Usikker på om dette er samme bok som den Lindstrøm har gitt ut alene.
Nei, det er to ulike bøker. "Kalkulus" av Lindstrøm er grundigere, mer strikt og formell, mens den med Hole er rettet mot ingeniørstudenter. Likevel dekkes mye av det samme stoffet, men med to litt ulike innfallsvinkler.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Hei.

Dersom du vil ha en ide om hva du kan forvente på eksamen i MAT111, så ta en titt her:

http://math.uib.no/adm/Eksamen/content/ ... index.html
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

plutarco skrev:
Usikker på om dette er samme bok som den Lindstrøm har gitt ut alene.
Nei, det er to ulike bøker. "Kalkulus" av Lindstrøm er grundigere, mer strikt og formell, mens den med Hole er rettet mot ingeniørstudenter. Likevel dekkes mye av det samme stoffet, men med to litt ulike innfallsvinkler.
Har du erfaring med begge to? Hvilken av de to ville du anbefalt til meg? Har du kjennskap til boken av Adams som jeg nevnte?

Om jeg begynner på HIOA må jeg vel holde meg til pensumboken, men jeg vet ikke sikkert hvor jeg ender før i midten/slutten av juli og jeg ønsker å begynne å studere alt i slutten av mai og gjennom sommeren. Pensumbøkene varierer fra studie til studie, men jeg regner med mye er likt og at den ene (avhengig av om jeg velger Lindstrøm eller Adams) kan være støttelitteratur og komme godt med uansett.

Ellers noen tanker om det jeg nevnte i forrige innlegg vedrørende det å gå rett på Kalkulus eller bruke sommeren på R1/R2 repetisjon? :)
krje1980 skrev:Hei.

Dersom du vil ha en ide om hva du kan forvente på eksamen i MAT111, så ta en titt her:

http://math.uib.no/adm/Eksamen/content/ ... index.html
Takker.

Så raskt på en og det så ikke helt avskrekkende ut, men det er en del nytt der. :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Johan Nes skrev:
Har du erfaring med begge to? Hvilken av de to ville du anbefalt til meg? Har du kjennskap til boken av Adams som jeg nevnte?

Om jeg begynner på HIOA må jeg vel holde meg til pensumboken, men jeg vet ikke sikkert hvor jeg ender før i midten/slutten av juli og jeg ønsker å begynne å studere alt i slutten av mai og gjennom sommeren. Pensumbøkene varierer fra studie til studie, men jeg regner med mye er likt og at den ene (avhengig av om jeg velger Lindstrøm eller Adams) kan være støttelitteratur og komme godt med uansett.

Ellers noen tanker om det jeg nevnte i forrige innlegg vedrørende det å gå rett på Kalkulus eller bruke sommeren på R1/R2 repetisjon? :)
Jeg har begge de to norske bøkene faktisk. Av de to er den der Lindstrøm er eneste forfatter best. Adams bok har jeg ikke kjennskap til, men ser at den får veldig blandede kritikker.

Ellers er Michael Spivaks klassiker 'Calculus' veldig god: http://www.amazon.com/Calculus-4th-Mich ... 94-1148745

Et gratis alternativ av Gilbert Strang fins her: http://ocw.mit.edu/resources/res-18-001 ... /textbook/

Jeg står i alle fall fremdeles ved at du heller bør droppe R2 og heller gå rett på en av bøkene nevnt over.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

plutarco skrev:
Johan Nes skrev: Jeg står i alle fall fremdeles ved at du heller bør droppe R2 og heller gå rett på en av bøkene nevnt over.
Takker, plutarco.

Jeg bladde litt i Kalkulus på Akademika i dag og forordet sa tydelig: "Bygger på full fordypning fra VGS og forutsetter at du kjenner de grunnleggende funksjonene x^a, a^x, ln x, sin x, cos x, tan x og at du kan derivere sammensetninger av disse. Det er også en stor fordel å ha vært borti integrasjon og vektorregning i planet. Har du vært lenger borte fra matematikken, kan det være lurt å repetere litt først og spesielt lønner det seg å regne mye slik at du får formelapparatet inn i fingrene igjen."

Så jeg er litt skeptisk, ettersom jeg ikke er helt stø på de funksjonene enda (som er en del av R2 pensum). :)

Dette er forresten pensumboken på HIB:

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8251921791

UIB anbefaler å ta MAT101 først til de som har svak matematikkbakgrunn. Pensum der er "Matematikk i praksis":

http://www.universitetsforlaget.no/nett ... tgave.html

Så den er jo også en mulighet for sommerskolen min. :)
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Jeg vil fraråde deg mot å ta MAT101 i stedet for MAT111 dersom du kommer inn på Petroleumsteknologi. Da gjør du deg selv en bjørnetjeneste som du vil angre på senere. Du må ta såpass mye matte og fysikk på dette studiet, at det å velge MAT101 vil bare medføre at du vil måtte ta igjen en haug med stoff senere. MAT101 er ment mer for de studentene som ikke skal ha særlig matematikktunge studier, som f.eks. biologi, kjemi og geologi.

Jeg tror det kan være lurt av deg å se gjennom pensumboken i R2. Sinus-boken er ganske bra. Dersom du er motivert og jobber litt hver dag, bør det ikke ta deg mer enn 1 måned å gå gjennom hele boken. Deretter, dersom du skal gå på UiB, vil jeg anbefale deg å gå løs på "Preliminary" seksjonen i Adams sin bok. Ved å gå gjennom R2 og disse første kapitlene i Adams sin bok vil du stå meget bra rustet til å ta MAT111. Jeg hadde disse forkunnskapene da jeg tok emnet høsten 2009, og da klarte jeg meg helt fint.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

krje1980 skrev:Jeg vil fraråde deg mot å ta MAT101 i stedet for MAT111 dersom du kommer inn på Petroleumsteknologi. Da gjør du deg selv en bjørnetjeneste som du vil angre på senere. Du må ta såpass mye matte og fysikk på dette studiet, at det å velge MAT101 vil bare medføre at du vil måtte ta igjen en haug med stoff senere. MAT101 er ment mer for de studentene som ikke skal ha særlig matematikktunge studier, som f.eks. biologi, kjemi og geologi.

Jeg tror det kan være lurt av deg å se gjennom pensumboken i R2. Sinus-boken er ganske bra. Dersom du er motivert og jobber litt hver dag, bør det ikke ta deg mer enn 1 måned å gå gjennom hele boken. Deretter, dersom du skal gå på UiB, vil jeg anbefale deg å gå løs på "Preliminary" seksjonen i Adams sin bok. Ved å gå gjennom R2 og disse første kapitlene i Adams sin bok vil du stå meget bra rustet til å ta MAT111. Jeg hadde disse forkunnskapene da jeg tok emnet høsten 2009, og da klarte jeg meg helt fint.
Planen er å ta MAT111 direkte ja og følge normert undervisning, jeg nevnte bare at kanskje boken til MAT101 kunne være et alternativ for jobbing i sommer.

Det du skisserer var samme råd jeg fikk på et annet forum der samme spørsmål kom opp. Nå vet jeg ikke sikkert om jeg kommer inn på Petroleumsteknologi eller om jeg kommer til å velge den linjen uansett, men det er mulig det vil være en allsidig forberedelse om jeg velger et annet ingeniørstudium også? Regner med pensum er mye likt, selv om jeg ser at forskjellige bøker blir brukt.

Jeg har jobbet med R1 og R2 i vår og har eksamen om knappe 20 dager i R2, så jeg er er kjent med pensum. Problemet er at mesteparten av det ikke er særlig solid og det blir mye "monkey see, monkey do", preget av skippertak og snarveier ettersom jeg ikke har tid til å oppnå den forståelsen eller få inn den mengdetreningen jeg ønsker.

Har du gått petroleumsteknologi? :)
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Jeg begynte først å studere matematikk, men har nå gått over til geofysikk med matematisk fordypning. I forbindelse med dette har jeg blant annet tatt emnet PTEK211 - Grunnleggende Reservoarfysikk. Pensum både i dette faget, og i geofysiske fag forøvrig, inneholder mye matematikk, og jeg ser at jeg har en veldig stor fordel med at jeg har tatt såpass mye matte som jeg har. Nå til sommeren vil jeg faktisk ha fullført alle fag som inngår i Bachelorgraden i matematikk, og det er langt mer enn det mine medstudenter har. Jeg ser til stadighet hvordan stoff som jeg først ikke helt så den praktiske nytten av (kompleks funksjonsteori f.eks.) dukker opp i praktiske applikasjoner knyttet til blant annet signalanalyse. Matematikken er gull verdt!

Det er rett som du sier at uansett hvilket studie du bestemmer deg for, så vil introduksjonsemnet i matematikk nok være ganske likt de fleste steder. Men på universitetene har jeg inntrykk av, som plutarco nevner, at det er noe mer fokus på teori og bevisføring enn det er på høyskoler. Det kan nok være lurt å se gjennom MAT101 pensumboken slik du nevner, men Preliminary seksjonen i Adams sin bok er på mange måter en repetisjon av det viktigste du bør kunne av videregående stoff. Mye av stoffet i MAT111 er faktisk repetisjon av R2, men man går lit mer i dybden på ting. Noe nytt er det, som nevnt, også. Mange sliter med å lære seg den formelle definisjonen av grenseverdien (som vel er det første eksempelet på bevisføring man støter på), samt at det er noe nytt stoff om komplekse tall og noen nye intergrasjonsmetoder (f.eks. trigonometrisk substitusjon). Men dersom du jobber hardt med emnet, og har R2 pensumet ganske ferskt i hodet, så tror jeg det skal gå bra.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Interessant. :)

Er det på UIB du studerer? I så fall, er det en bra plass å være? Jeg har ikke helt bestemt meg hva det blir enda, men jeg heller mot petroleumsteknologi da jeg per i dag ønsker å jobbe offshore og tror det er den enkleste veien dit. Samtidig vurderer jeg maskiningeniør eller lignende, da det er en litt bredere utdanning og jeg ikke låser meg mot en bransje som man sannsynligvis gjør med PTEK.

Jeg tviler ikke på at matematikken er gull verdt og jeg vet at det er en veldig stor del av studiet, så det er derfor jeg ønsker å jobbe i sommer for å være best mulig forberedt, selv om jeg uansett sikkert kommer til å ligge bak de beste medstudentene mine som kommer rett fra VGS med toppkarakterer og virkelig har det i fingrene. Men jeg er klar for en kamp. ;)

Jeg tror jeg kommer til å kjøpe boken til Adams og begynne å kikke i den i sommer, så ser jeg eventuelt hvilke hull jeg må tette eller jobbe mer med fra R1/R2. Jeg vet ikke engang hvor mye tid jeg kommer til å få, da jeg må jobbe mye også.

Jeg er like bekymret for at jeg kommer til å ligge bak på Fysikk og Kjemi, da det er anbefalt (men ikke et krav) å ha Fysikk 1 + 2 og Kjemi 1 + 2. :(
krje1980 skrev:Jeg begynte først å studere matematikk, men har nå gått over til geofysikk med matematisk fordypning. I forbindelse med dette har jeg blant annet tatt emnet PTEK211 - Grunnleggende Reservoarfysikk. Pensum både i dette faget, og i geofysiske fag forøvrig, inneholder mye matematikk, og jeg ser at jeg har en veldig stor fordel med at jeg har tatt såpass mye matte som jeg har. Nå til sommeren vil jeg faktisk ha fullført alle fag som inngår i Bachelorgraden i matematikk, og det er langt mer enn det mine medstudenter har. Jeg ser til stadighet hvordan stoff som jeg først ikke helt så den praktiske nytten av (kompleks funksjonsteori f.eks.) dukker opp i praktiske applikasjoner knyttet til blant annet signalanalyse. Matematikken er gull verdt!

Det er rett som du sier at uansett hvilket studie du bestemmer deg for, så vil introduksjonsemnet i matematikk nok være ganske likt de fleste steder. Men på universitetene har jeg inntrykk av, som plutarco nevner, at det er noe mer fokus på teori og bevisføring enn det er på høyskoler. Det kan nok være lurt å se gjennom MAT101 pensumboken slik du nevner, men Preliminary seksjonen i Adams sin bok er på mange måter en repetisjon av det viktigste du bør kunne av videregående stoff. Mye av stoffet i MAT111 er faktisk repetisjon av R2, men man går lit mer i dybden på ting. Noe nytt er det, som nevnt, også. Mange sliter med å lære seg den formelle definisjonen av grenseverdien (som vel er det første eksempelet på bevisføring man støter på), samt at det er noe nytt stoff om komplekse tall og noen nye intergrasjonsmetoder (f.eks. trigonometrisk substitusjon). Men dersom du jobber hardt med emnet, og har R2 pensumet ganske ferskt i hodet, så tror jeg det skal gå bra.
Svar