Lav- eller høypassfilter???

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
schmakki
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 28/08-2012 16:41

Jeg trenger å få klarhet i par ting. Det ene er å determinere om filteret er en lavpass, høypass eller allpass filters. Det skal være noen grenser men skjønner ikke helt hvordan de intererer, men kan prøve å vise noen utregninger jeg har gjort.

Gitt ett filter

Kode: Velg alt

H(z) = (z-a) / (z+a) antar at a = 0.5 med DC gain der z = 1
=> H(z) = (1-0.5) / (1 + 0.5)      =>   (0.5) / (1.5) = 1/3
DC gain = 1/3
Den andre utregningen min med high-frequency gain

Kode: Velg alt

H(z) = (z-a) / (z+a) antar at a = 0.5 med high-frequency gain der z=-1
=> H(z) = (-1-0.5) / (-1 + 0.5)      =>   (-1.5) / (-0.5) = 3
Vil det være riktig utregning? Hvor er det man ser om det er low or highpass filter?
Det andre er å tegne frekvensresponsen for også å determinere filtertype.

Det blir vel noe H(z) => inputRespons h(n) en konvertering også utregning?
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Hvis du ser på plasseringen av nullpunkt og poler i z-planet bør det være ganske rett frem og se hva slags filter det er når du trekker en vektor fra origo og enhetssirkelen med økende frekvens mot klokken.

Type

Bilde
schmakki
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 28/08-2012 16:41

Så når jeg tegner ett sånt nullpunkt og poler i z-planet. Så blir det lignende slik. Bilde

X = pol og 0 = nullpunkt.
Som de blå linjene indikerer så vil det si at denominatoren er størst og nullpunkt minst. Men når den går en [symbol:pi] rundt. Så blir det slik at denominatoren decreased og numinatoren increased. Av den infoen, så kommer jeg frem til den tegningen her nedenfor..

Bilde
Der faktisk A viser at den går mot en toppunkt og B går nedover. Er det slik du prøver å forklare meg at det er sånn?
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Husk at frekvensvektoren går fra null til pi, og er symmetrisk om pi.
Svar