Pensumbøker til TMA4145 'Lineære Metoder'

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Har to ubrukte bøker til salgs;
-Introductory Functional Analysis with Applications. Kreyszig, John Wiley & Sons
- An introduction to Hilbert Space. Young, Cambridge University

Grunnen til at jeg selger disse bøkene er pga. en liten misforståelse, så det ble dobbelt opp med disse to bøkene.
Gi lyd fra dere om noen er interessert:)
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Om noen lurer, her er pensum i faget (for høsten 2011 hvertfall):

http://www.math.ntnu.no/~stacey/Teachin ... /text.html

Jeg tar gjerne den av Young. Hvor mye skal du ha?
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Skal det ikke være en annen foreleser i høst, og dermed også muligens annet pensum? Eller noen som har fått bekreftet at det er samme pensum?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

drgz skrev:Skal det ikke være en annen foreleser i høst, og dermed også muligens annet pensum? Eller noen som har fått bekreftet at det er samme pensum?
Boka til Young har jo vært pensum nå i minst 10 år, så neppe sannsynlig at den er skiftet ut. For øvrig en elendig bok.
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Kan selge boka av Young for 300,-
Den er ubrukt, og har bare vært gjemt bort hjemme hos mine foreldre :) bare å sende en PM
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Litt dyrt for meg, siden jeg vanligvis kjøper brukte bøker, men jeg skal gi beskjed om jeg vil kjøpe den.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Var vel Plutarco som var skeptisk til boklisten i faget.

Plutarco, eller noen andre for den sags skyld hvilken bok anbefales
til å lese seg opp i faget? (Ja, jeg vet at pensum er veldig spredt
så flere bokanbefalinger gjør ingenting.)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg anbefaler "Advanced Linear Algebra" av Steven Roman. Det er en god bok som dekker det meste av lineær algebra under masternivå. Den kan også brukes som sekundærlitteratur i MA3201 Ringer og Moduler, og gir i tillegg en innføring i tensorprodukter, algebraer, affin geometri og andre godbiter. I min mening er den uvurderlig.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Takk for svar Espen, skal se nærmere på den boka. Begynner og å stusse litt på om jeg ønsker å ta lineære metoder.. Noen som har noen kloke ord, for eller mot?
Så langt har jeg tatt

Matematikk
ma1101, ma1102, ma1103, ma1201, ma1202, ma1301

Fysikk
fy1001, fy1003

Div
Exphil og IT-GK

Akkuratt nå skal jeg ta fy1002, pedagogikk, 4k. Det jeg ikke klarer helt å bestemme meg for er om jeg skal gå for Lineære metoder, eller
om jeg skal ta en kombinasjon av Sannsynlighet og statistikk og/eller Målteknikk.

For det første lurer jeg på hvor interessert jeg er akkuratt i lineære metoder, jeg kan ikke si jeg har fått toppkarakterer i noen av de tidligere algebrakursene, og foretrekker så langt analyse.

Videre så antar jeg at sannsynlighet og målteknikk begge er fag som er mer relevant til en lærerutdanning, selv om dette argumentet er noe svakt. (Da dette nivået er langt over vgs nivå). Samtidig må jeg ta sannsynlighet før eller senere.

Målteknikk vurderer jeg pga de fleste andre på linja skal ha dette faget, og jeg tenker at å ha en dypere forståelse for kretser og slikt er mer nyttig. Men igjen, jeg er ikke kjempeglad i fysikk, ei heller kretser.
Positivt med faget er at det er gokjent/ikke gokjent basert.
På den negative siden er det mye lab..

Sannsynlighet virker artig, mn samtidig er det jeg har hørt om faget delt.
Grunnet eksamenstidene og timeplan fungerer en kombinasjon av lineære metoder og sannsynlighet/målteknikk dårlig. I tilleg til at jeg ikke ønsker å dø av arbeidsmengde heller.

Eksamenstider så langt

Kode: Velg alt

2012-12-01 	09:00 	4.00 	Skriftlig eksamen 	4K 	
2012-12-05 	09:00 	4.00 	Skriftlig eksamen 	TMA4145 	
2012-12-08 	09:00 	4.00 	Skriftlig eksamen 	ST1101 	
2012-12-12 	09:00 	4.00 	Skriftlig eksamen 	FY1002 	
2012-12-17 	09:00 	4.00 	Skriftlig eksamen 	TFY4185 	
2012-12-19 	- 	- 	Oppgave 	PPU4000
Har 3 eksamener som jeg kommer til å ta, pedagogikken har en semesteroppgave som kan skrives tidligligere...

Lineære metoder virker vanskelig, men samtidig virker det å snuse på matematikk på et høyre nivå artig. Samtidig er spørsmålet om jeg er moden nok til å ta faget.

Spørsmålet mitt blir da, er det mer lurt/nyttig å ha Lineære metoder dette semesteret eller sannsynlighet og eller målteknikk?
Lineære metoder blir å så fall skjøvet bak et semester.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det tror ikke det skader å prøve, ihvertfall. Om du finner ut at du ikke liker det/har tid til det, kan du alltids melde deg av igjen.

Om du liker analyse opplyser jeg om at lineære metoder er nødvendig forkunnskap for funksjonalanalyse.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Nebuchadnezzar skrev:Var vel Plutarco som var skeptisk til boklisten i faget.

Plutarco, eller noen andre for den sags skyld hvilken bok anbefales
til å lese seg opp i faget? (Ja, jeg vet at pensum er veldig spredt
så flere bokanbefalinger gjør ingenting.)
Mener du pensumbøkene i Lineære metoder? Gilbert Strang sin bok i lineær algebra er grei nok, men Young sin bok likte jeg aldri, men det går jo litt på smak og behag også.

Måleteknikken tar for øvrig ganske mye tid pga all laben. Tar du den er vel Instrumentering en naturlig fortsettelse. (Før i tida het det for øvrig Måleteknikk 1 og Måleteknikk 2).

Et alternativ til Youngs bok er den lettleste Linear functional analysis fra Springer http://www.amazon.com/Functional-Analys ... 1852332573

Den brukes (eller i det minste ble brukt) i elementær funksjonalanalyse ved UiO
Svar