Vanskelig integral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
krje1980
Leibniz
Leibniz

Har støtt på et vanskelig integral som jeg setter pris på litt hjelp til. Integralet dukker opp et stykke ut i en oppgave, men frem til dette har jeg fått til det jeg trenger. Jeg vet jeg har gjort liknende integraler for lenge siden, men teknikkene har gått i glemmeboken. Så om noen kan sparke meg litt i gang (Nebu?), så ville det vært fint :). Endte opp med å kjøre uttrykket gjennom Wolframalpha for å komme meg videre i oppgaven, og vet at integralet gir riktig svar.

Regn ut:

[tex]\int_{0}^{2\pi} (a^2 {cos^2 t} - 1)(a^2 {cos^2 t} - 6)({sin^2 t} )dt[/tex]
anlif
Cayley
Cayley
Sted: Trondheim

kanskje residueregning er triks?

Med substitusjonen [tex]z = e^{it}[/tex] får du et komplekst polynom som kan integreres rundt en lukket kurve (ettersom grensene er fra 0 til 2 pi)
ntnu, kybernetikk, pvv, omega verksted
krje1980
Leibniz
Leibniz

Hm, det kan funke, ja. Husker jeg hadde dette i kompleks funksjonsteori våren 2011. Får kanskje slå opp i pensumboken fra dette kurset for å friske opp denne typen integrasjon!
Per Spelemann
Dirichlet
Dirichlet

En «nødløsning» kan være å gange ut parentesene og bruke integral-tabeller til å bl.a. finne:

[tex]\int_0^{2\pi} a^4 \cdot \cos^4 t \cdot \sin^2 t \text{ d} t[/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Sted: NTNU

Så så, rolig nå karer. Er vel ikke nødvendig med kompleks funksjonalteori her =) (Selv om det dog kan gjøre integralet lettere)

Prøvde meg med et par luddige omskrivninger, men kom frem til at detPer sier nok er det letteste.

Dersom vi kaller integranden for f(t) kan vi for eksempel legge merke til at

[tex]\int_{0}^{2\pi} f(t) \mathrm{d}t \, = \, 2\int_{0}^{\pi} f(t) \mathrm{d}t \, = \, 4\int_{0}^{\pi/2} f(t) \mathrm{d}t \, = \, [/tex]

På grunn av symmetri (Dette kan også bli vist ved å bruke identiteten

[tex]\int_{a}^{b} g(x) \, \mathrm{d}x = \int_{a}^{b} g(a + b - x) \, \mathrm{d}x [/tex]

to ganger. Som igjen er det samme som å vise symmetri)

Men dog er dette mer en kuriositet enn faktisk spesielt nyttig i dette tilfellet.

Etter å ha skrevet ut integralet får vi

[tex]\int_{0}^{2 \pi} \sin(t)^2 a^4 \cos(t)^4 \ - \ 7\sin(t)^2 a^2\cos(t)^2 \ + \ 6\sin(t)^2 \, \mathrm{d}t [/tex]

En sjekk huskeregel, som kanskje ikke er spesielt intuitiv. Eller bra å lære vekk.

!!!
Er at dersom en integrerer [tex]\sin(x)^2[/tex] og [tex]\cos(x)^2[/tex] over et helt antall perioder, er dette det samme som å integrere 1. Integrerer vi over en halv periode, er dette det samme som å integrere 1/2. Altså
!!!

[tex]\int_{0}^{2\pi} 6\sin(t)^2 \, \mathrm{d}t = \int_{0}^{2\pi} 6\cdot1 \, \mathrm{d}t = 6\pi[/tex]

Mens over en halv periode hadde vi fått
[tex]\int_{0}^{\pi} 6\sin(t)^2 \, \mathrm{d}t = \int_{0}^{\pi} 3\cdot 1 \, \mathrm{d}t = 3\pi[/tex]

Grunnen til dette er ganske "åpenbar" om en ser på [tex]\cos(x)^2 + \sin(x)^2 = 1[/tex] og tenker litt. Men det lar jeg stå som en "utfordring" til deg å vise.

Neste integralet blir nesten det samme

[tex]-7a^2 \int_{0}^{2 \pi} \left[ \sin(t) \cos(t) \right]^2 \, \mathrm{d}t [/tex]

[tex]-\frac{7}{4}a^2 \int_{0}^{2 \pi} \sin(2t)^2 \, \mathrm{d}t [/tex]

Nå, dersom vi bruker den relativt ukomplisert substitusjonen x=2t, oppnås

[tex]-\frac{7}{4}a^2 \int_{0}^{\pi} 2\sin(t)^2 \, \mathrm{d}t [/tex]

Og nå integrer vi [tex]\sin(x)^2[/tex] over en halv periode, slik at dette er det samme som å integrere 1/2, nå får vi endelig

[tex]\frac{7}{4}a^2 \int_{0}^{\pi} 2 \cdot \frac{1}{2} \, \mathrm{d}t = \frac{7}{4}a^2 \pi[/tex]

Nå gjennstår bare det koseligste integralet. Som egentlig ikke er så mye styr... Bare litt kjedelig

[tex]\int_0^{2\pi} \sin(t)^2 a^4 \cos(t)^4 \, \mathrm{d}x[/tex]

Vi gjør omskrivningen [tex]\sin(t)^2 \cos(t)^2=\frac{1}{4}\sin(2t)^2[/tex]

[tex]I_3 = a^2\frac{1}{4} \left[ \sin(2t) \cos(t) \right]^2 [/tex]

Bruker vi nå at [tex]2 \sin(n) \cos(m) = \sin(n-m) + \sin(n+m)[/tex](Formelen står greit på side 88 i rottman, eller vi bare husker den :p)

[tex]I_3 = a^2\frac{1}{4} \left[ \frac{1}{2}(\sin(t) + \sin(3)t )\right]^2 [/tex]
[tex]I_3 = \frac{a^2}{32} (cos(2 t)-2 cos(4 t)-cos(6 t)+2) [/tex]

Siste uttrykket her, er heldigvis veldig lett å integrere. Men nå begynner det å bli sent. Vet ikke hvor mye integralteori, du trenger å kunne. Men her er det også veldig behagelig å bare slå opp i rottman
:roll:
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Nebuchadnezzar skrev:...
[tex]-\frac{7}{4}a^2 \int_{0}^{2 \pi} \sin(2t)^2 \, \mathrm{d}t [/tex]

[tex]-\frac{7}{4}a^2 \int_{0}^{\pi} 2\sin(t)^2 \, \mathrm{d}t [/tex]

...
Du mener vel:

[tex]-\frac{7}{4}a^2 \int_{0}^{\pi} 2\sin(x)^2 \, \mathrm{d}x [/tex]

Ellers flott arbeid, blir like imponert hver gang jeg ser på integralkunstene dine... :)
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
krje1980
Leibniz
Leibniz

Tusen takk for hjelpen, folkens! Ser at jeg virkelig må friske opp gamle integralteknikker! Prøvde å gå veien om det komplekse planet, men også her ble det et svært omfattende uttrykk å jobbe med.
Svar