Kontinuitet og kompakthet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Hei.

Setter pris på om noen kan vurdere om jeg har gjort et bevis korrekt. Oppgaven lyder:

If [tex]f[/tex] is defined on [tex]E[/tex], the graph of [tex]f[/tex] is the set of points [tex](x, f(x))[/tex], for [tex]x \in E[/tex]. In particular, if [tex]E[/tex] is a set of real numbers, and [tex]f[/tex] is real-valued, the graph of [tex]f[/tex] is a subset of the plane.

Suppose [tex]E[/tex] is compact, and prove that [tex]f[/tex] is continuous on [tex]E[/tex] if and only if its graph is compact.


OK. I forbindelse med oppgaven bruker jeg følgende teoremer fra Rudin:

Theorem 4.8: A mapping [tex]f[/tex] of a metric space [tex]X[/tex] into a metric space [tex]Y[/tex] is continuous on [tex]X[/tex] if and only if [tex]f^{-1}(V)[/tex] is open in [tex]X[/tex] for every open set [tex]V[/tex] in [tex]Y[/tex].

Theorem 4.14: Suppose [tex]f[/tex] is a continuous mapping of a compact metric space [tex]X[/tex] into a metric space [tex]Y[/tex]. Then [tex]f(X)[/tex] is compact.

Theorem 4.19: Let [tex]f[/tex] be a continuous mapping of a compact metric space [tex]X[/tex] into a metric space [tex]Y[/tex]. Then [tex]f[/tex] is uniformly continuous on [tex]X[/tex].



OK. Løsning: Begynner med å bevise i forward direction:

Given the compact set [tex]E[/tex]. Assume that the mapping [tex]x \rightarrow (x, f(x))[/tex] is continuous. It then follows from theorem 4.14 that the graph also must be compact.

Backwards direction:

Proof by contradiction -

Suppose [tex]E[/tex] is compact and assume we have a graph [tex](x, f(x))[/tex] for [tex]x \in E[/tex] that is not compact. Accoring to the Heine-Borel theorem this means that the graph is either open or unbounded.

Suppose first that the graph [tex](x, f(x))[/tex] is open. Then, according to theorem 4.8, the graph's inverse image must also be open for the function to be continuous. However, since we assume that [tex]E[/tex] is compact this must mean that the function can not be continuous. Hence, the graph must be closed for [tex]f[/tex] to be continuous.

Now suppose that the graph [tex](x, f(x))[/tex] is unbounded. Then the graph is not uniformly continuous since we can find a [tex]\delta > 0[/tex] and [tex]\epsilon > 0[/tex] such that for two values [tex]x[/tex] and [tex]y[/tex] in [tex]E[/tex] we have that [tex]|x - y| < \delta[/tex] whereas [tex]|f(x) - f(y)| \geq \epsilon[/tex]. According to theorem 4.19 this graph is therefore not continuous either. Hence, the graph must be bounded for [tex]f[/tex] to be continuous.

Since we have shown that the graph must be be both closed and bounded for [tex]f[/tex] to be continuous, the graph must be compact.

QED

Setter stor pris på innspill/kommentarer!
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Det stemmer ikke at en mengde er åpen eller ubegrenset dersom den ikke er kompakt. Det heine-borel derimot gir er at mengden enten ikke er lukket, eller er ubegrenset. En mengde trenger ikke nødvendigvis være enten åpen eller lukket.

Videre trenger ikke åpne mengder i E være åpne mengder i R. Spesielt vil inversbildet (antagelig mener du inversbildet av R x R) til funksjonen gitt ved x --> (x,f(x)) fra E til R x R selvsagt være E, som er kompakt (og dermed lukket) i R. Men E er derimot åpen i E.

En liten semantisk detalj: du skriver (på engelsk) at "Anta at x --> (x,f(x)) er kontinuerlig." Jeg regner med at du mener at vi vet dette, og da burde du ikke skrive at du antar det (uten å bevise det). Vi skriver at vi antar det dersom vi senere beviser det, eller finner ut at det ikke kan stemme (og i så fall motbeviser det).

Men det viktigste er vel kanskje at i andre delen av beviset vil du vise at "grafen er kompakt --> E er kompakt", siden du allerede har vist at "E er kompakt --> grafen er kompakt". Da hjelper det ikke å vise at "grafen er ikke kompakt --> E er ikke kompakt". Hvis du vil bruke bevis ved motsigelse må du derimot vise at "E er ikke kompakt --> grafen er ikke kompakt".
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Hint til "grafen er kompakt --> E er kompakt".

Anta at grafen er kompakt, og la {U_i} være en åpen (i R) dekning av E.

1) Er U_i x R en åpen dekning av grafen?
2) Hva kan du si om {U_i} i så fall?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Jeg tolker egentlig den oppgaven som at du skal vise at dersom E og grafen er kompakt, så er f kontinuerlig. Det står da vitterlig

"prove that f is continuous on E if and only if its graph is compact."
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Auda, jeg leste noe helt annet. Får bare ignorere det jeg har skrevet, jeg lar deg ta over her plutarco.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Takk for tipsene alle sammen. Jeg skal se nærmere på oppgaven.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Kommentarer til den første implikasjonen:

- Vi har et teorem som sier at en avbildning inn i et produktrom er kontinuerlig hvis og bare hvis komponentavbildningene er kontinuerlige.

- La [tex]g:E\to \mathbb{R}\times \mathbb{R}[/tex] være definert ved at [tex]g(x)=(x,f(x))[/tex]. Siden både identiteten og f er kontinuerlige, er g kontinuerlig, og da er g(E) kompakt siden E er kompakt.

En annen ting. Det motsatte av åpen er vel ikke lukket siden en mengde både kan være åpen og lukket samtidig, eller ingen av delene, f.eks. halvåpne intervaller i R.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Hei igjen!

I og med at jeg hadde obligatorisk fremføring stilte jeg på forelesning i dag. Spurte da om denne oppgaven, og fikk forklart fremgangsmåte. Tror derfor ikke jeg trenger ytterligere hjelp. Men tusen takk skal dere ha :)
Svar