Mattehjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Propell81
Fibonacci
Fibonacci

Har en oppgave som jeg trenger hjelp på:

Anta at et land har en vekst i sitt brutto nasjonalprodukt på 6% per år. Hvor mange år tar det før brutto nasjonalproduktet er fordoblet? Oppgi svaret (kun tallet) i hele antall år

Kan noen hjelpe meg?
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Propell81 skrev:Har en oppgave som jeg trenger hjelp på:

Anta at et land har en vekst i sitt brutto nasjonalprodukt på 6% per år. Hvor mange år tar det før brutto nasjonalproduktet er fordoblet? Oppgi svaret (kun tallet) i hele antall år

Kan noen hjelpe meg?
Sett BNP=x og antall år =n. Bruk prosentfaktor i formel for prosentvis vekst over flere år, og finn når den er lik 2x:
Dvs.

[tex]x \cdot (1+\frac 6{100})^n=2x[/tex] Løs denne ligningen for n. Begynn med å eliminere x. Du kommer ikke utenom logaritmer etterhvert.

Bare si fra hvis du trenger mer hjelp...
:)
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Svar