Hei. Jeg sitter her med min MAT111 obligatoriske oppgave, og tenkte å dobbeltskjekke mine svar med dere før jeg leverer inn. Oppdaterer tråden fortløpende.
Oppgave 1 a)
Gitt likningen: [tex]ye^{-2x} -cos(x) -x = yx^2 + \frac{1}{2}y[/tex]
Anta at [tex] y=y(x)[/tex] og finn [tex]y^\prime (0)[/tex] og [tex]y^{\prime\prime} (0)[/tex].
Har jeg forstått det riktig her at formålet med oppgaven er å uttrykke y ved hjelp av x, for så å derivere hele uttrykket en og to ganger?
MAT111 Oblig.oppgave:
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Ja, det kan du gjøre, men du kan også derivere implisitt og så sette inn 0 for x. Da blir det kanskje noe enklere å løse for y'.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Cantor
Det du tenker er altså at jeg bare deriverer alle variablene slik de står som de funksjonene de er?
[tex](ye^{-2x})^\prime - (cos(x))^\prime - (x)^\prime = (yx^2)^\prime + (\frac{1}{2}y)^\prime[/tex]
Da står jeg igjen med:
[tex]y^\prime e^{-2x} -2ye^{-2x} + sin(x) -1 = 2yx + y^\prime x^2 + \frac{y^\prime}{2}[/tex]
Setter inn for x=0 og får:
[tex]y^\prime - 2y -1 = \frac{y^\prime}{2} \Rightarrow y^\prime = 4y + 2[/tex]
Er det jeg som kludrer veldig, her?
[tex](ye^{-2x})^\prime - (cos(x))^\prime - (x)^\prime = (yx^2)^\prime + (\frac{1}{2}y)^\prime[/tex]
Da står jeg igjen med:
[tex]y^\prime e^{-2x} -2ye^{-2x} + sin(x) -1 = 2yx + y^\prime x^2 + \frac{y^\prime}{2}[/tex]
Setter inn for x=0 og får:
[tex]y^\prime - 2y -1 = \frac{y^\prime}{2} \Rightarrow y^\prime = 4y + 2[/tex]
Er det jeg som kludrer veldig, her?
Sist redigert av SquareKnowledge den 07/11-2010 19:08, redigert 1 gang totalt.
Skal vel være [tex]-2ye^{-2x}[/tex] og ikke [tex]-2e^{-2x}[/tex] i uttrykket du står igjen med, men ellers ser det helt riktig ut.
Husk at du må finne y(0) også (for å finne y'(0) og y''(0)), men dette går fint ved å se på uttrykket du startet med.
EDIT: ser nå at det var en skriveleif i og med du har tatt hensyn til dette under.
Husk at du må finne y(0) også (for å finne y'(0) og y''(0)), men dette går fint ved å se på uttrykket du startet med.
EDIT: ser nå at det var en skriveleif i og med du har tatt hensyn til dette under.
-
- Cantor
Akkurat, ja. Tusen takk for svar.
Det jeg spør om nå virker kanskje veldig opplagt for mange av dere, men jeg forsøker å ta dette faget helt uten bok eller forelesninger, seminar eller gruppetid, så setter pris på tålmodigheten.
Er det slik å forstå at når jeg har både en y(0)-verdi og x=0 så har jeg koordinatet (y(0), 0) og (stigningstallet til) tangenten som går gjennom dette koordinatet svarer til y' ? Isåfall burde jeg kunne finne stigningen til denne tangenten, uttrykke den for y'(x) for så å derivere den og finne y''(0)?
Edit: Jeg kan vel heller bare implisitt-derivere enda en gang som foreslått ovenfor. Jeg lurer dog på om jeg har forstått teorien riktig?
Det jeg spør om nå virker kanskje veldig opplagt for mange av dere, men jeg forsøker å ta dette faget helt uten bok eller forelesninger, seminar eller gruppetid, så setter pris på tålmodigheten.

Er det slik å forstå at når jeg har både en y(0)-verdi og x=0 så har jeg koordinatet (y(0), 0) og (stigningstallet til) tangenten som går gjennom dette koordinatet svarer til y' ? Isåfall burde jeg kunne finne stigningen til denne tangenten, uttrykke den for y'(x) for så å derivere den og finne y''(0)?
Edit: Jeg kan vel heller bare implisitt-derivere enda en gang som foreslått ovenfor. Jeg lurer dog på om jeg har forstått teorien riktig?