a)
F(x)=x^3+x - 4 Regn ut F(0) og F(2) og forklar hvorfor ligningen( x^3+x -4=0) har minst en løsning.
F(0)=-4 og F(2)=6 men hvorfor ligningen har minst en løsning?
b) Regn ut F'(x) og forklar hvorfor ligningen har maksimalt en løsning.
F'(x)=3x^2 +1 men hvorfor ligningen har maksimalt en løsning? (hehe)
Funksjon
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
a) Ser du at funksjonen går fra å være negativ til å være positiv? Hvilken verdi må den da "innom" på veien?
b) Har funksjonen noe topp- eller bunnpunkt?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
a) Jeg ser at funksjonen går fra å være negativ til å være positiv men hva betyr det? verdi? Åssen jeg finner den?Vektormannen skrev:a) Ser du at funksjonen går fra å være negativ til å være positiv? Hvilken verdi må den da "innom" på veien?
b) Topppunkt og bunnpunkt finner jeg ved å sette 3x^2+1=0?
x= [symbol:plussminus] [symbol:rot] (1/3)
-
- Euler
- Kontakt:
a) Du skal ikke finne verdien. Du skal bare vise at det er et eller annet sted for x mellom 0 og 2, hvor f(x) er 0.
b) Går det an å ta kvadratroten av negative tall?
Vektormannen skrev:a) Du skal ikke finne verdien. Du skal bare vise at det er et eller annet sted for x mellom 0 og 2, hvor f(x) er 0.
a) Ok, hvordan viser jeg det?
b)Egentlig ikke. Betyr det at det er ingen løsning? Men det skal være jo maksimalt en løsning?
-
- Euler
- Kontakt:
a) Det er nok å si at funksjonen er kontinuerlig. Siden den er negativ når x = 0 og positiv når x = 2, må den et eller annet sted i mellom krysse x-aksen (og altså være lik 0.)
b) Nei, den deriverte blir aldri 0.
b) Nei, den deriverte blir aldri 0.