Matrisespørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
dumm1
Fibonacci
Fibonacci

Jeg har innlevering i morgen, men skjønner ikke bæret (ja, jeg har jobbet med det lenge før jeg som en siste mulighet før jeg gir opp prøver her:))

Jeg har en 3 ganger 3 matrise hvor jeg skal finne den karakteristiske ligningen..

Hittil har jeg funnet: 0,4-x 0,2 0
(x=lambda) 0,24 0,44-x 0,24
0,36 0,36 0,76-x

Ved å prøve å følge en mal for en 2ganger2-matrise + litt improvisjon har jeg funnet ligningen: -x^3+ 1,6x^2- ?x + 0,078

Er det noen her som har tid til å forklare hvordan jeg skal finne frem til den karakteristiske ligningen på en barnevennlig måte :) (ikke kun disse uttrykkene som jeg leser meg grønn på) slik at jeg forstår det, og ikke bare ser etter en mal.. og så jeg klarer å finne det siste tallet i lign.

Og kanskje et veldig dumt spærsmål, men er røttene og egenverdiene det samme? Finner jeg de ved å løse den karakteristiske ligningen..
drgz
Fermat
Fermat

Se sånn ca midt på

http://www.math.hmc.edu/calculus/tutorials/eigenstuff/

for et eksempel med 3x3 matrise.
dumm1
Fibonacci
Fibonacci

Takk:) Skjønte ikke så mye av det for å være ærlig, hehe, men skal se litt mer på det.

Men dette med rot.. hva er en rot i en matrise?
rayon
Pytagoras
Pytagoras

Kan trøste deg med at jeg fikk samme svar på den karakteristiske ligningen.
Svar