MATEMATISK SYMBOL

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
martha
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 19/08-2010 01:27

Hei.
Leser en artikkel fra -49. Finner et likhetstegn med en prikk over og en prikk under. I Wikipedia under mathematical symbols finner jeg et likhetstegn enten med et kolon bak eller foran (trodde jeg skulle få til å kopiere det fra wikipedia). Er det noen som vet om tegnet i artikkelen betyr det samme som noen av de sistnevnte tegnene. Det er jo en gammel artikkel jeg leser på, så dette matematiske tegnet er gjerne "foreldet". Takknemlig for svar! [/code]
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Tror dette er omtrent lik altså ekvivalent med [symbol:tilnaermet], nå får noen rette meg om jeg tar feil.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

I hvilken sammenheng finner du dette symbolet?

Det har blitt vanligere i det siste å skrive f.eks [tex]x := 4[/tex] når man definerer x til å være lik 4.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Svar