Forkorting Lim

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
typisk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 05/10-2009 17:09

Hei!

Ifølge fasit skjer følgende: (klikk for bilde)
Bilde

[tex]\frac{(n+1)^{3}}{n^3}[/tex] er jo ikke mulig?
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Hvis du prøver med stort tall ser du at [tex]\lim_{n\to\infty}\frac{(n+1)^{3}}{n^3}=1[/tex] og dermed kan forkortes.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Gommle skrev:Hvis du prøver med stort tall ser du at [tex]\lim_{n\to\infty}\frac{(n+1)^{3}}{n^3}=1[/tex] og dermed kan forkortes.
Det svir litt i mitt matematikerhjerte når jeg leser dette. Matematikere er ikke eksperimentalfysikere, vi finner løsningen ved logisk deduksjon, ikke ved eksperimenter.

Slik ville jeg gjort det:
[tex]\lim_{n \to \infty} \frac{(n+1)^3}{n^3}=\lim_{n \to \infty} (\frac{n+1}{n})^3=(\lim_{n\to\infty} 1+\frac1n )^3=1^3=1[/tex]
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Nå tenkte jeg rent praktisk. Altså det som skjer i hodet mitt når jeg forkorter slikt.

Å bevise det er en annen sak.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Gommle skrev:Nå tenkte jeg rent praktisk. Altså det som skjer i hodet mitt når jeg forkorter slikt.

Å bevise det er en annen sak.
Du snakker om en slags matematisk intuisjon/common sense? Det er ikke alltid slikt bringer deg frem til riktig svar i matematikk, selv om det i dette tilfellet er riktig. Noen ganger er det som synes intuitivt riktig faktisk direkte feil, så det er like greit at man blir vant med å føre "formelle" bevis fra starten av.
Sonki
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/06-2007 13:31

Du snakker om en slags matematisk intuisjon/common sense? Det er ikke alltid slikt bringer deg frem til riktig svar i matematikk, selv om det i dette tilfellet er riktig. Noen ganger er det som synes intuitivt riktig faktisk direkte feil, så det er like greit at man blir vant med å føre "formelle" bevis fra starten av.
Jeg må nok si meg uenig i dette, hvis jeg forstod deg riktig. Jeg legger ved en lenke til noen som kan forklare dette bedre enn meg.
http://terrytao.wordpress.com/career-ad ... nd-proofs/

"It is only with a combination of both rigorous formalism and good intuition that one can tackle complex mathematical problems"
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Sonki skrev:
Du snakker om en slags matematisk intuisjon/common sense? Det er ikke alltid slikt bringer deg frem til riktig svar i matematikk, selv om det i dette tilfellet er riktig. Noen ganger er det som synes intuitivt riktig faktisk direkte feil, så det er like greit at man blir vant med å føre "formelle" bevis fra starten av.
Jeg må nok si meg uenig i dette, hvis jeg forstod deg riktig. Jeg legger ved en lenke til noen som kan forklare dette bedre enn meg.
http://terrytao.wordpress.com/career-ad ... nd-proofs/

"It is only with a combination of both rigorous formalism and good intuition that one can tackle complex mathematical problems"
Jeg skal ikke si imot selveste Terence Tao. Mulig jeg formulerte meg dårlig, men poenget mitt kan kanskje oppsummeres med følgende Einstein-sitat: ""Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."

Mulig det bare gjelder meg, men hvor mange ganger har jeg ikke blitt overrasket over resultater i matematikk/fysikk som går imot
den naive intuisjonen jeg hadde før jeg så utledningene...
Svar