Tredjegrads-likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gurimalla
Pytagoras
Pytagoras

Hei!

Sitter fast på en oppgave om tredjegrads-likning her. Noen som vil prøve seg? :)

x^3-3x^2+2x=0

(Skal prøve å lære meg det tallgreiene, så beklager skrivemåten i første innlegg her)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

denne blir jo lik null for x = 1, ergo er 3. gradspolynomet delelig på (x-1)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gurimalla
Pytagoras
Pytagoras

Hei, takk for svar.

Løsningen på oppgaven er: "Likningen har nøyaktig tre løsninger og summen av løsningene blir 3".

Men jeg er mer ute etter hvordan jeg finner svaret :-)
mr.math
Pytagoras
Pytagoras

faktoriser xen ut og løs annengradslikningen, dvs at du får x(2x^2-3x+2) Løsningene er x=0, x=1 og x=2. Summen av disse tallene er lik 3.
Gurimalla
Pytagoras
Pytagoras

Hei igjen.

Takk da, forstår jeg hvordan den skal løses. Men jeg får feil svar. Har du skrevet rett i siste post? Da får jeg til slutt -7 under kvadratroten, og da har jeg vell gjort noe feil?

A=2 B=-3 C=2
marthho
Pytagoras
Pytagoras

Her er hva du uttrykket du skrev inn i første innlegg:
x^3-3x^2+2x=0

Er er skrivefeil i faktoriseringen til mr.math ja. Prøv å faktorisere det selv det slik at du sitter igjen med en x utenfor parantesen. x(...uttrykk...)=0. Da skal uttrykket inne i parantesen være lett å regne ut, og gi riktig svar. :)
Gurimalla
Pytagoras
Pytagoras

Da fikk jeg det til! Jeg er litt dårlig på faktorisering, men frisket det opp nå og da gikk det fint! Takker og bukker :wink:
Svar