Enkelt PDF-program for matematikk innleveringer?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

Realist1 skrev:
sveioen skrev:
Realist1 skrev:Siden vi diskuterer LaTeX her;
jeg hadde blitt kjempeglad hvis noen av dere kunne tatt en titt på min tråd her. Jeg får litt av hvert av tips, hovedsaklig Microsoft Office, men det er tydeligvis mulig med ren LaTeX også. Det jeg kan av LaTeX er hovedsaklig til mattebruk, og ikke til dette formålet. Dersom noen har noen innspill tar jeg dem i mot med STOR takk! :D
Hva var det du egentlig lurte på? :lol: Hvordan man installerer? Hvordan man skriver? ..?
Lurer på alt. Hva jeg trenger og hvordan jeg kommer i gang, for å få til et stiloppsett som det der. :D Tusen takk for svar.
Windows eller Mac?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg lastet ned MikTeX og Latex Editor (LEd), prøvde å skrive et lite dokument for å se åssen funket, men fikk tilbake:

The system cannot find the path specified.

Som andre linje i kompileringsloggen. Likevel fortsatte kompileringen og gav tilbake et tomt dokument. Noen som har hatt lignende problemer? Åssen løste du det?
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Det er veldig greit hvis du skriver operativsystemet ditt espen, regner med det er windows xp?

Du har lastet ned nyeste MikTeX og LEd og bare installert dem som vanlig?

Kan jeg få se TeX filen din?
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg bruker faktisk Vista. :oops:

Jeg lastet med intallasjonspakkene til den siste MikTex- og Led-versjonen og lot dem installere seg, deretter skrev jeg dette i LEd:

Kode: Velg alt

\documentclass[11pt,a4paper]{article}
\begin{document}
My \textsl{first} \LaTeX document!
\end{document}
Og kompilerte. Loggen ble slik:
28-01-2010 21:11:47: START /b/c1/c"C:\Program Files\LEd\Batches\latex.bat" "C:\Users\Espen\Documents\LaTeX" "New.tex" C:
This is pdfTeX, Version 3.1415926-1.40.10 (MiKTeX 2.8)
entering extended mode
(C:\Users\Espen\Documents\LaTeX\New.tex
LaTeX2e <2009//09//24>
Babel <v3.8l> and hyphenation patterns for english, dumylang, nohyphenation, ge
rman, ngerman, german-x-2009-06-19, ngerman-x-2009-06-19, french, loaded.
("C:\Program Files\MiKTeX 2.8\tex\latex\base\article.cls"
Document Class: article 2007//10//19 v1.4h Standard LaTeX document class
("C:\Program Files\MiKTeX 2.8\tex\latex\base\size11.clo"))
(C:\Users\Espen\Documents\LaTeX\New.aux) [1]
(C:\Users\Espen\Documents\LaTeX\New.aux) )
Output written on New.dvi (1 page, 412 bytes).
Transcript written on New.log.
Compile result: /b0 Error(s), /e/b0 Warning(s), /e/b/c2/c1 Page(s).
28-01-2010 21:11:47: STOP
Ikke noen problemer med å finne fila denne gangen.
Preview-vinduet fikk en blå prikk på seg.

Jeg prøvde nettopp å kompilere til pdf, og det funket.
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

Kan forøvrig sterkt anbefale TeXnicCenter (http://www.texniccenter.org). Open source og gode greier.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

espen180 skrev:Jeg bruker faktisk Vista. :oops:

Jeg lastet med intallasjonspakkene til den siste MikTex- og Led-versjonen og lot dem installere seg, deretter skrev jeg dette i LEd:

Kode: Velg alt

\documentclass[11pt,a4paper]{article}
\begin{document}
My \textsl{first} \LaTeX document!
\end{document}
Og kompilerte. Loggen ble slik:
28-01-2010 21:11:47: START /b/c1/c"C:\Program Files\LEd\Batches\latex.bat" "C:\Users\Espen\Documents\LaTeX" "--.tex" C:
This is pdfTeX, Version 3.1415926-1.40.10 (MiKTeX 2.8)
entering extended mode
(C:\Users\Espen\Documents\LaTeX\--.tex
LaTeX2e <2009//09//24>
Babel <v3.8l> and hyphenation patterns for english, dumylang, nohyphenation, ge
rman, ngerman, german-x-2009-06-19, ngerman-x-2009-06-19, french, loaded.
("C:\Program Files\MiKTeX 2.8\tex\latex\base\article.cls"
Document Class: article 2007//10//19 v1.4h Standard LaTeX document class
("C:\Program Files\MiKTeX 2.8\tex\latex\base\size11.clo"))
(C:\Users\Espen\Documents\LaTeX\--.aux) [1]
(C:\Users\Espen\Documents\LaTeX\--.aux) )
Output written on --.dvi (1 page, 412 bytes).
Transcript written on --.log.
Compile result: /b0 Error(s), /e/b0 Warning(s), /e/b/c2/c1 Page(s).
28-01-2010 21:11:47: STOP
Ikke noen problemer med å finne fila denne gangen.
Preview-vinduet fikk en blå prikk på seg.

Jeg prøvde nettopp å kompilere til pdf, og det funket.
Du kan gå gjennom settingsa til LEd og gi den riktig bane til dvitex, men jeg synes det er mye styr å installere sånne ting på windows.

For å være helt ærlig anbefaler jeg at man gir noen få gigabyte til en linux installasjon på disken slik at man enkelt og smertefritt kan installere open source applikasjoner uten problemer.

Personlig foretrekker jeg TeXmaker som latex editor, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har prøvd noen andre.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

=) skrev: Du kan gå gjennom settingsa til LEd og gi den riktig bane til dvitex, men jeg synes det er mye styr å installere sånne ting på windows.
Det er ikke så mye styr akkurat - f.eks mye mer stress å installere TexLive 2009 og få det til å fungere smertefritt med Kile på f.eks Ubuntu ;)

=) skrev: For å være helt ærlig anbefaler jeg at man gir noen få gigabyte til en linux installasjon på disken slik at man enkelt og smertefritt kan installere open source applikasjoner uten problemer.
Ganske mange open source programmer er jo tilgjengelig ferdig kompilert for Windows også, så som regel er jo ikke dette noe stort problem. Men jeg er helt enig - greit å ofre en 10-15 GB for å installere VirtualBox og en Unix distribusjon en liker, slik at en får tilgang til alle programmene som ikke er å finne til Windows.
=) skrev: Personlig foretrekker jeg TeXmaker som latex editor, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har prøvd noen andre.
For Unix distroer så er vel Texmaker, Kile, eMacs og gEdit ganske greie editorer som alle støtter syntax highlighting, mens noen selvsagt også har flere innebygde funksjoner (f.eks Kile har stort sett det aller meste en kan ønske seg når det kommer til å skrive dokumenter i LaTeX).

For Windows har jeg bare prøvd LaTeX Editor (LEd), TeXnicCenter, WinEdt, og et par til, men gang på gang har jeg falt tilbake på LEd, rett og slett fordi den er ganske overlegen de andre. Nå er det mulig TeXnicCenter 2.0 blir en god del bedre enn den forrige versjonen (så det er bare å vente i spenning) - men per i dag så vil jeg personlig anbefale LEd til Windowsbrukere. Men for all del - funker jo å skrive i notepad og bruke kommandovinduet for å kompilere ;)

Ellers et par andre tips til dere som ikke er så erfarne:

Hvis dere har problemer med et eller annet eller bare lurer på noe så kan jeg anbefale http://www.latex-community.org/ og http://groups.google.com/group/comp.text.tex/topics som steder for å spørre. Her får man som regel veldig god hjelp, og som regel ganske raskt også.

Ellers for å skrive tekniske dokumenter anbefales memoir- eller scrreprt-klassen (del av koma-script klassen) - med disse to er det veldig mye enklere å justere på standard innstillinger og andre småting som ellers krever at man laster inn mange forskjellige pakker.

Til slutt stedet der man leter etter pakker (og dokumentasjonen deres): http://www.ctan.org/search.html#byDescription
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

DENNE er god å ha: http://tobi.oetiker.ch/lshort/lshort.pdf

Først må du naturligvis få installert det hele, som kan være et prosjekt i seg selv. Det er en pakke man bruker, men jeg husker ikke hva den heter. Kanskje dette kan hjelpe: http://www.latex-project.org/ftp.html
yngevege
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 07/10-2005 19:21

Min erfaring, som ny bruker til nye brukere, er å prøve helt til en møter et problem som en ikke kan løyse. Når man er kommet dithen er det mest hjelp i å spørre.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

yngevege skrev:Min erfaring, som ny bruker til nye brukere, er å prøve helt til en møter et problem som en ikke kan løyse. Når man er kommet dithen er det mest hjelp i å spørre.
Enig! Det er absolutt enklest å hjelpe/få hjelp når man har et konkret problem man står fast med kontra å spørre veldig generelt.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

sveioen, jeg bruker Windows :)
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

Realist1 skrev:sveioen, jeg bruker Windows :)
Da ville jeg prøvd kombinasjonen MiKTeX + TeXnicCenter (evnt. annen editor, claudeShannon nevnte LEd).

Last ned fra "Basic MiKTeX 2.8" Installer fra http://miktex.org/2.8/setup og TeXnicCenter fra http://www.texniccenter.org/resources/d ... -installer.

Installer begge, og start TeXnicCenter. Ved første oppstart må du angi banen til MiKTeX (typisk C:\Program Files\MiKTeX 2.8\bin). Så er det bare å begynne!
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Sliter litt med å legge til grafikk i documentene mine. Jeg har laget grafikkfilen area1.eps i GeoGebra. Bruker Windows Vista. Her er koden jeg skrev:

Kode: Velg alt

\documentclass{article}
\usepackage{graphicx}
\begin{document}
\begin{figure}
\centering
\includegraphics{area1}
\caption{Example of definite integral}
\end{figure}

\end{document}
Her er loggen:
! LaTeX Error: File `area1' not found.

See the LaTeX manual or LaTeX Companion for explanation.
Type H <return> for immediate help.
...

l.6 \includegraphics{area1}

?
! Emergency stop.
...

l.6 \includegraphics{area1}

I could not locate the file with any of these extensions:
.png,.pdf,.jpg,.mps,.jpeg,.jbig2,.jb2,.PNG,.PDF,.JPG,.JPEG,.JBIG2,.JB2
Er det et bestemt sted jeg må legge grafikkfilen min for at LaTeX skal finne den? Jeg la den i samme fil som .tex-filen.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Nei, det skal være tilstrekkelig at den ligger i samme mappe som tex-filen. Prøv å ta med filtypen:

Kode: Velg alt

\includegraphics{area1.eps}
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

Hvis du bruker .eps-filer i dokumentet kan du ikke kompilere det med pdflatex. Da må du enten kompilere det til postscript eller dvi. Dette kan da konverteres til et pdf-dokument.

Prøv den blå "PDF"-knappen i LEd. Da burde det gå.
Sist redigert av sveioen den 29/01-2010 23:36, redigert 1 gang totalt.
Svar