Enkelt PDF-program for matematikk innleveringer?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Chubchub
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 19/01-2010 13:12

Heisann folkens,
lurte på om noen hadde noen oversikt over enkle programmer en kan føre matematikk innleveringer i? Har allerede prøvd et program som heter LaTeX, uten at jeg synes at det var noe særlig enkelt. Det ble i grunn mer tungvint enn å lage de i word, som allerede tar lang nok tid.
Forslag?:)
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Jeg bruker MathType 6.0 og limer inn i word, funker perfekt =) Også kan du få skikkelig fart på finga hvis du bruker hurtigtaster + mus... :wink:
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Chubchub
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 19/01-2010 13:12

Supert, MathType funka bra. Bare litt å vende seg til, hvertfal bedre enn LaTeX!
Takk meCarnival!
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Bruker du mac og word 08, så ikke lagre i docx så i doc.. da fucker du med dokumentet, behold samme filtype hver gang :)...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Har en haug med tastekombinasjoner i mathtype så det går omtrnet like fort som vanlig ^^ Ser jo nesten profft ut og.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg bruker også MathType til uttrykk, og Geogebra til figurer og illustrasjoner.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Chubchub skrev:Supert, MathType funka bra. Bare litt å vende seg til, hvertfal bedre enn LaTeX!
Jeg fikk litt vondt i sjelen av dette, jeg mener LaTeX overgår alt hvis man tar seg litt tid til å lære det ordentlig. Men det kommer an på hvor store ting du skriver?
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

LaTeX er litt tungvint de første gangene, men så snart du får det inn i fingrene er det et fantastisk verktøy. Ting ser mye bedre ut enn Word-dokumenter og TeX-prosessoren er fryktelig intelligent.

Noen LaTeX-linker:
http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... /latex.xml
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Ja, hva er galt med LaTeX? LaTeX er jo helt fantastisk.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Jeg får det ikke til å funke på Mac, og dermed så endte det opp med MathType..
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

meCarnival skrev:Jeg får det ikke til å funke på Mac, og dermed så endte det opp med MathType..
Da har du ikke prøvd godt nok tror jeg. Det er helt banalt å ordne LaTeX på alle de vanligste platformene (UNIX, Windows, OSX). Og mulighetene LaTeX tilbyr overgår absolutt alt av hva mathtype og andre lignende verktøy kan tilby.
Chubchub
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 19/01-2010 13:12

Ja beklager alle LaTeX tilhengere! Poenget var at jeg egentlig ikke hadde nok gidd til å sette meg inn i programmet fordi jeg kun skal ha 5 innleveringer:)
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg er også blandt tilhengerne av latex, men har så langt brukt MathType på innleveringer fordi det lar meg sette inn uttrykk i Word osv, mens LateX er er eget program.
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

Slenger meg på tilhengerne av LaTeX. Lær det en gang for alle, du vil garantert få glede av det senere.
Når det er sagt, hvis oppgaven er såpass liten at du kommer til å bruke mer tid på å skrive LaTeX kode enn å løse selve oppgavene er det gjerne like greit å bruke et av alternativene (brent meg på det et par ganger, i typografiens navn :roll: )
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Jeg blir lett tilhenger av LaTEX, men når jeg installere program osv så blir det krøll, så får ikke instaleert.. fant vel fire alternativer når jeg holdt så gå jeg opp...

Hva trenger jeg og hvor får jeg det fra?
Har Mac OS X! Takker for svar...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Svar