lineær algebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
vera_veronica
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 07/05-2009 21:28

Hvor mange egenvektorer har en n x n matrise? Sier man at den alltid har n egenvektorer som selvsagt kan være lineært avhenige eller uavhenige?[/code]
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Hva mener du med antall egenvektorer?

Hvis [tex]\vec{v}[/tex] er en egenvektor for A, så er også [tex]c\vec{v}[/tex] det (hvor c er enhver skalar).

Så antall egenvektorer er ubegrenset.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Og - glemte jeg å si - vi kan alltid finne n lineært uavhengige egenvektorer. (ja, til og med ortogonale om vi vil)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

FredrikM skrev:Og - glemte jeg å si - vi kan alltid finne n lineært uavhengige egenvektorer. (ja, til og med ortogonale om vi vil)
Det ville jeg ikke vært så sikker på..
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Bra det eksisterer vakthunder som passer på når det kommer tull ut av fingrene.

Legg til at de må korrespondere til forskjellige egenverdier, så tror jeg påstanden min burde være riktig.

(henviser igjen til signaturen min ;))
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Dersom en egenverdi har multiplisitet m>1 kan det korresponderende egenrommet (rommet utspent av egenvektorene) ha dimensjon fra og med 1 tilogmed m.
h
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 05/02-2008 23:40

tror man ikke kan så så mye mer generelt enn att hvis en n x n matrise har r ulike egenverdier, så finnes det ett sted mellom r og n lineært uavhenige egenvektorer
Svar