implisitt derivasjon, descartes folium

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

sliter med en oppgave hvor jeg skal finne hvor grafen har horisontal og vertikal tangent.

http://en.wikipedia.org/wiki/Folium_of_Descartes

I dette tilfellet er a=3

Så: [tex]x^3+y^3-9xy=0[/tex]

Fant den deriverte til å bli [tex]{{3y-x^2}\over{y^2-3x}}[/tex]


Prøvde å sette uttrykket til den deriverte lik null, og løse mhp x, men fikk ikke riktig svar.

Og veit ikke helt hva jeg skal gjøre for å finne vertikal tangent. Deriverte lik uendelig?

Her trengs hjelp!
2. år Prod. ingeniør
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

Har løst a, men sliter med b.

Horisontal tangent er i punktet [tex](3\sqrt[3]{2},3\sqrt[3]{4})[/tex]
2. år Prod. ingeniør
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

Hvis nevneren går mot null, og telleren ikke gjør det, går det mot [tex]\pm\infty[/tex] i det punktet, (dog ikke definert der). Det går fint å sette [tex] y^2 - 3x = 0 [/tex] vil jeg tro.

Alternativt kan du argumentere for at hvis et punkt eksisterer på grafen
i [tex](a,b)[/tex] vil det også finnes i [tex](b,a)[/tex], siden

[tex] a^3 + b^3 + 9ab = b^3 + a^3 + 9ba [/tex] hvis man setter inn. Siden dette er en egenskap som inverser av funksjoner innehar vil man kunne si at hvis [tex]\frac{dy}{dx}|_{x=a,y=b} = c [/tex], vil [tex]\frac{dy}{dx}|_{x=b,y=a} = 1/c [/tex]


Vet ikke hvor presis den var matematisk, men greit nok tror jeg.

Så siden du vet punktet der den deriverte er 0, vil du også vite punktet der tangenten er vertikal.

Du går på 1. året HVE også ja :P
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

ja jeg løste den for en time sida, burde ha skrivd det. Men da veit jeg at jeg fikk riktig svar, i og med at jeg endte opp med invertert som du sa :)

surra lenge i feil spor på denne oppgaven her..

hehe gjør det ja :)
2. år Prod. ingeniør
Svar