Side 1 av 2

Graf. Finn min \ maks verdi. Vendepunkt.

Lagt inn: 01/10-2008 19:23
av tommber
[symbol:funksjon] (x) = x^3 - 2x^2 - 5x + 6

Finn eventuelle kandidater til min \ maks verdi. Avgjør når [symbol:funksjon] (x) vokser og når [symbol:funksjon] (x) avtar. Finn vendepunkt. Tegn graf.

-------------------------------------------------

Kan noen hjelpe meg med å fortelle hvilke regler jeg skal se på? Hvor skal jeg lete for å få svar for å lære meg det jeg trenger for å løse denne oppgaven? Noen som har en link til en gjennomgang av denne type oppgaver?

Re: Graf. Finn min \ maks verdi. Vendepunkt.

Lagt inn: 01/10-2008 19:24
av mathme
tommber skrev:[symbol:funksjon] (x) = x^3 - 2x^2 - 5x + 6

Finn eventuelle kandidater til min \ maks verdi. Avgjør når [symbol:funksjon] (x) vokser og når [symbol:funksjon] (x) avtar. Finn vendepunkt. Tegn graf.

-------------------------------------------------

Kan noen hjelpe meg med å fortelle hvilke regler jeg skal se på? Hvor skal jeg lete for å få svar for å lære meg det jeg trenger for å løse denne oppgaven? Noen som har en link til en gjennomgang av denne type oppgaver?
Hva har du gjort så langt, og hva tror du -du må gjøre ?

- Leste ikke nederst.

Har du lest om derivasjon ? Fortegnsskjema ?

Verktøy som du trenger for å løse denne oppgaven:

1. Derivasjon
2. Faktorisering
3. Fortegnsskjema
4. Koordinatsystem

Re: Graf. Finn min \ maks verdi. Vendepunkt.

Lagt inn: 01/10-2008 19:25
av arildno
tommber skrev:[symbol:funksjon] (x) = x^3 - 2x^2 - 5x + 6

Finn eventuelle kandidater til min \ maks verdi.
Når kan disse opptre?
Avgjør når [symbol:funksjon] (x) vokser og når [symbol:funksjon] (x) avtar.
Hva må du sjekke da? (hint: fortegnslinje til den...)
Finn vendepunkt.
Hva kjennetegner vendepunkter?
Tegn graf.
Anvend det du finner ut i oppgavene over.

-------------------------------------------------

Lagt inn: 01/10-2008 19:41
av tommber
Tusen millioner takk! Supert forum :D

Lagt inn: 01/10-2008 20:12
av tommber
Nå har jeg laget fortegnliste og tegnet graf. Ser hvordan den går.

Hvis jeg deriverer funksjonen får jeg: 3x^2-4x-5, men hva jeg skal bruke dette til forstår jeg ikke?

Kan vendepunktet være 2 steder? Jeg tror jeg ser vendepunkt både i punkt -1,8 og 2,-4.

Min maks verdi forstår jeg heller ikke :S Grafen kan jo gå fra minus uendelig til pluss uendelig vel? :oops:

Lagt inn: 01/10-2008 20:14
av Vektormannen
Ja, funksjonen går fra minus til pluss uendelig. Det vi er ute etter her er såkalte lokale ekstremalpunkter, altså punkter der funksjonen snur fra å vokse til å synke, og omvendt. Hva vet du om den deriverte i disse min- og maks-punktene?

Og denne funksjonen har bare ett vendepunkt.

Lagt inn: 01/10-2008 20:21
av tommber
Jeg vet ingenting om den deriverte utenom hva den deriverte funksjonen er. Kan du gi en forklaring på hva jeg skal gjøre med hvilke tall? :oops: Dette hørres sikkert ut som om jeg bare vil få ting gjort fort, men jeg står helt bom fast :(

Lagt inn: 01/10-2008 20:25
av Vektormannen
Den deriverte gir deg stigningstallet i et hvert punkt på kurven. Hva kan du si om stigningstallet i et min/maks-punkt?

Lagt inn: 01/10-2008 20:28
av tommber
stigningstallet i et min\maks-punkt = 0? :roll:

Det må inn med t-skje :)

Lagt inn: 01/10-2008 20:29
av Vektormannen
Ja, og hva er den deriverte da?

Lagt inn: 01/10-2008 20:32
av tommber
-5? :D

3x^2-4x-5 > bytter X med 0 ? > 3*0^2-4*0-5 = -5 ?
Eller er jeg helt på bærtur?

Lagt inn: 01/10-2008 20:34
av Vektormannen
Den deriverte gir deg jo stigningstallet til et hvert punkt på grafen. Du er interessert i å finne punktene der stigningstallet er 0. Hva må den deriverte være i de punktene, siden den er lik stigningstallet?

Edit: ser du endra innlegget ... Ja, du er litt på bærtur nå. Det er ikke gitt at x er 0, men at den deriverte er 0. Altså er [tex]3x^2 - 4x - 5 = 0[/tex]. Dette bruker du til å finne x-koordinaten til punktene.

Lagt inn: 01/10-2008 20:37
av tommber
den deriverte må være 0?
Men hvordan finner jeg ut hvor den deriverte = 0?

Edit:
Ahh.. Nå tror jeg at jeg er med. Nå bruker jeg ABC formelen :)
Og da får jeg x1, og x2. Skriver tilbake når jeg har regnet det ut.

Lagt inn: 01/10-2008 20:39
av mathme
tommber skrev:den deriverte må være 0?
Men hvordan finner jeg ut hvor den deriverte = 0?
[tex]3x^2-4x-5 = 0[/tex]

[tex]3(x-2,12)(x+0,786) [/tex]

Ser du x verdiene nå ?

Lagt inn: 01/10-2008 20:46
av tommber
x1: 2,12
x2: -0,786

Dette er altså min \ maks verdiene? :D