Problem med å lage matematisk formel av tekst.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
tool-nes
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 15/09-2008 20:42

Har litt problemer med å lage matematisk formel fra tekst.
Er sikkert ikke noe vanskelig problem, men jeg klarer ikke helt å se løsningen.

En bil bruker 2 + 0,08v^2 liter bensin per time når den kjører med en fart av v mil per time.
Ved hvilken hastighet bruker bilen minst bensin per mil, og hva er forbruket?

Noen tips eller råd som kan sette meg igang?
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

[tex]2+0,08v^2[/tex] er en funksjon. Det jeg synes er så rart er at hvis farten er 0 så bruker bilen 2Liter bensin. Hva i alle dager ?? Hvor fant du denne oppgava ? :?

edit: kanskje det lekker...
Sist redigert av mathme den 29/09-2008 18:53, redigert 1 gang totalt.
fiasco
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Hva slags formel skal du lage? I det hele tatt, hva er en formel, og hvorfor er en formel nyttig her?

Ikke tenk på matematikk som en samling formler. Det er det nemlig ikke. Du er gitt en funksjon, bensinbruk i liter/time som en funksjon av farten, og du ønsker å minimere funksjonen. Hvilket matematisk emne tar for seg minimering/maksimering av funksjoner? Hva slags teoremer kan du benytte deg av her?
mathme skrev:Det jeg synes er så rart er at hvis farten er 0 så bruker bilen 2Liter bensin. Hva i alle dager ??
Tanken er lekk ;)
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

daofeishi skrev:
mathme skrev:[tex]2+0,08v^2[/tex] er en funksjon. Det jeg synes er så rart er at hvis farten er 0 så bruker bilen 2Liter bensin. Hva i alle dager ??
Tanken er lekk ;)
Haha, jeg redigerte posten over akkurat før du sa/skrev det! Hehe
fiasco
tool-nes
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 15/09-2008 20:42

la merke til at det var et litt i overkant høyt forbruk ja.. hehe..

hvordan skal jeg gå fram for å få svar på spørsmålet?

Mulig jeg spør dumt, men prøver allikevel..
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

tool-nes skrev:la merke til at det var et litt i overkant høyt forbruk ja.. hehe..

hvordan skal jeg gå fram for å få svar på spørsmålet?

Mulig jeg spør dumt, men prøver allikevel..
Hva må du gjøre for å finne bunnpunktet (MinVerdien) til denne funksjonen ?
fiasco
Bogfjellmo
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 29/10-2007 22:02

Nå må du ikke skape mer forvirring enn nødvendig her, mathme. Oppgaven til tool-nes ber om å finne minimalt forbruk per mil, mens formelen [tex]2+0.08v^2[/tex] er forbruk per time.

Så, vi skal minimere forbruk per mil. Da kan det være greit å først finne en funksjon for dette. Klarer du det, tool-nes? (Hint: Hvis bilen kjører i [tex]v[/tex] mil/time, hvor lang tid bruker den på én mil?)
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Bogfjellmo skrev:Nå må du ikke skape mer forvirring enn nødvendig her, mathme. Oppgaven til tool-nes ber om å finne minimalt forbruk per mil, mens formelen [tex]2+0.08v^2[/tex] er forbruk per time.
Ojsann :shock: Det la jeg ikke merke til engang, jeg beklager :oops:
fiasco
tool-nes
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 15/09-2008 20:42

mulig jeg er stein stokk dum :oops:, men jeg klarer fortsatt ikke å snu denne formelen til noe vettugt.
har sitti å prøvd med det hintet, men får bare at bilen bruker en time på en mil?? det kan jo umulig stemme. 1v/time..

burde jo ikke være så vanskelig å ta det her.. hehe
nærmeste løsning jeg kan komme er at det minste forbruket er hvis bilen står stille, og da bruker den 2liter i timen, eller 2 liter bensin på 0 mil.
men dette kan jo ikke være riktig det heller, blir vel litt for opplagt:(

tror nesten noen må forklare meg fremgangsmåten, hvis noen har tid..
hakonsa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 20/05-2003 11:15

[tex]\frac{V}{t} = 2 + 0,08v^2[/tex]

hvor V er volum og t er tid.

Vi ønsker å minimere V/s (volum per strekning).

Vi vet at

[tex]t = \frac{s}{v}[/tex]

Setter inn i ligningen:

[tex]\frac{Vv}{s} = 2 + 0,08v^2[/tex]

[tex]\frac{V}{s} = \frac{2}{v} + 0,08v[/tex]

Nå har vi en formel for volum per strekning, da er det bare å minimere denne.
Whack
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 01/04-2010 22:32

daofeishi skrev:
mathme skrev:Det jeg synes er så rart er at hvis farten er 0 så bruker bilen 2Liter bensin. Hva i alle dager ??
Tanken er lekk ;)
bilen kan gå på tomgang... den står stille, men motoren går og bruker bensin.. 2 liter i timen er ikke så usannsynlig.. kommer jo helt an på motoren og diverse andre forhold/faktorer
Svar