I følge fasit skal andrederiverte til cscx være 2csc^3 x - cscx
Får ikke det til å stemme med mitt svar. Noen som vet hvordan man løser den?
Førstederiverte til cscx er -cscxcotx. Så er bare å derivere den.
Andrederiverte av cscx
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
[tex](-\csc(x)\cdot \cot(x))^,[/tex]Appis skrev:I følge fasit skal andrederiverte til cscx være 2csc^3 x - cscx
Får ikke det til å stemme med mitt svar. Noen som vet hvordan man løser den?
Førstederiverte til cscx er -cscxcotx. Så er bare å derivere den.
her kan du bare bruke produktregel'n
der
[tex](\cot(x))^,=-\csc^2(x)[/tex]
osv...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Y` = -cscxcotx
Y`` = - (-cscxcot * cotx) + (-cscx * - csc^2 x)
= cscx*cot^2 x + csc^3 x
Det svaret jeg får her når jeg bruker produktregelen stemmer ikke med fasitt. Ser du hva jeg gjør feil? Sikkert en helt idiotisk ting
= cscx*cot^2 x + csc^3 x
Det svaret jeg får her når jeg bruker produktregelen stemmer ikke med fasitt. Ser du hva jeg gjør feil? Sikkert en helt idiotisk ting

Sist redigert av Appis den 09/09-2008 20:22, redigert 1 gang totalt.
den merka er feil;Appis skrev:Y` = -cscxcotx
= cscx*cot^x + csc^3 xDet svaret jeg får her når jeg bruker produktregelen stemmer ikke med fasitt. Ser du hva jeg gjør feil? Sikkert en helt idiotisk ting
[tex]y"=\csc(x)\cdot \cot^2(x)\,+\,\csc^3(x)[/tex]
og manipuler.
Ikke bruk csc, cot og sec funksjonene, men bruk heller [tex]\frac{1}{\sin(x)}[/tex], [tex]\frac{\cos(x)}{\sin(x)}[/tex] og [tex]\frac{1}{\cos(x)}[/tex]. De førstnevnte er tilnærmet ubrukelige og brukes av tradisjonsgrunner som stammer fra gamle sjøfartsberegninger som måtte gjøres for hånd. Funksjonene skaper mer forvirring enn forståelse. Alle vet hvordan man deriverer de grunnleggende trigonometriske funksjonene, så gjør det heller på denne måten.
Har derivert på alle måter jeg kan komme på. Uansett om jeg gjør det på den måten eller den andre så får jeg likevel ingen svar som ligner i det hele tatt på fasit.
Beklager at jeg maser, men er det noen som kan derivere den slik at jeg har noe å sammenligne svaret mitt med? Begynner nesten å tro fasit er feil (er sikkert ikke det, sikkert jeg som ikke får til).
Beklager at jeg maser, men er det noen som kan derivere den slik at jeg har noe å sammenligne svaret mitt med? Begynner nesten å tro fasit er feil (er sikkert ikke det, sikkert jeg som ikke får til).
fasit er ikke feil, gjør som Jarle sier og innfør cos(x), sin(x) og tan(x). Konverter tilbake igjen. Da vil du få at; csc(x)cot[sup]2[/sup](x) = csc[sup]3[/sup](x) - csc(x)Appis skrev:Har derivert på alle måter jeg kan komme på. Uansett om jeg gjør det på den måten eller den andre så får jeg likevel ingen svar som ligner i det hele tatt på fasit.