Høyde i trekant

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Såpa

Jeg har fått i oppgave å legge opp et undervsiningsopplegg om høyde i trekant. Lurer litt på hvordan jeg skal forklare hva høyde i trekant er for elever? Lurer også på hvordan oppgavetyper som passer? Til slutt lurer jeg på hva de underliggende begrepene til høyde i trekant er?
Håper på seriøse og raske svar!!
På forhånd takk.....
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Hvilket alderstrinn skal du lage undervisningsopplegget for?
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Såpa

Det blir på 5. eller 6. trinn. Tror det er først da elevene virkelig begynner med høyde av trekant og knytter det til areal av trekant.
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Det enkleste vil kanskje være å introdusere et kvadrat først, for så å tegne diagonalen og fjerne den ene trekanten, slik at du sitter igjen med en rettvinklet trekant. De fleste klarer nok lett å påpeke høyden på kvadratet, og da får de vist at høyden i en rettvinklet trekant er den samme (herfra er det jo også lett å påvise formelen for arealet av en trekant). Samme fremgangsmåte kan forsåvidt brukes på en likesidet trekant, mens det på mer "tilfeldige" trekanter ikke blir så åpenbart.

Begynneroppgaver vil jo være å gi elevene trekanter, og få dem til å tegne den linje som betegner høyden. En sentral ting vil jo være at denne linjen skal gå vinkelrett på grunnlinjen, også hvis dette innebærer at grunnlinjen må "forlenges" ut til siden dersom trekanten er svært skeiv.

Håper det hjalp! :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Har ikke tid til å skrive så mye akkurat nå, men kan ta med en liten tanke. Et av problemene mange elever har med høyden i en trekant, er det å forstå at det skal være en linje som står normalt på grunnlinjen. (Spesielt når de kommer over på trekanter der høyden faktisk ligger utenfor selve trekanten. Jeg pleier å forklare dette med at når man skal måle sin egen høyde, så er det viktig at man må stå rett. Ellers vil man ikke klare å måle riktig høyde. På samme måten må man ha en rett linje fra toppunktet i trekanten og ned på grunnlinjen. Jeg har nå brukt et litt mer formelt språk enn jeg ville brukt på mellomtrinnet, men du forstår kanskje tanken?

Som innledende oppgaver ville jeg aller helst brukt konkreter som viser nettopp det sletvik forklarer, om at en trekant er halvparten av en firkant. Ved å bruke konkreter, kan man fysisk dele opp trekanter og se det. Da kan man starte med å la de selv utforske hvordan man finner arealet på en rettvinklet trekant ved hjelp av figurer som til sammen vil kunne danne en hel firkant, for så å gi dem utfordringen ved å gi dem en trekant som ikke er rettvinklet. Hvordan nå finne arealet? Du kan gjerne bruke noe så enkelt som papir, slik at de kan klippe seg fram til firkanter og trekanter. Min erfaring er at både forståelsen og kunnskapen sitter bedre, dersom elevene både møter problemene, og blir uftfordret til å finne løsningene selv, i stedet for å gi dem ferdige fasitsvar.

Dette ble skrevet i all hast, og bare ut i fra en tankestrøm her og nå. Håper likevel at det kan være til noe nytte. Finnes utallige måter å gjøre det på. Ser at det første jeg skrev, heller burde vært en fortsettelse på oppgavene fra del to av det jeg skrev. *ler*
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Må bare legg til at det aller viktigste du gjør når du skal introdusere begrepet høyde i en trekant til ungene, er å fokusere på "korteste vei". Dette kan du gjøre praktisk på utallige måter. Alt fra det jeg nevnte om å stå rett når man skal måle høyden, til hvordan man skal skyte på et mål osv...
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar