Sannsynlighet..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

Godt nytt skoleår folkens..

Har malt meg opp i et hjørne nå som jeg ikke kommer utav, og det er latterlig enkelt... (rustne sannsynlighetskunnskaper? Ja..) Tingen er at jeg klarte det for 10 min. siden men nå har jeg helt mistet den røde tråden. Så mitt spørsmål er: I en standard normal probabilities-tabell skal jeg finne sannsynlighet for [tex]-2 < Z < 1,67[/tex]. Men hvordan?!
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

lenge siden jeg vært borti slike oppgaver og slått opp i tabeller og slikt, men jeg tipper tallene i tabellen gir deg arealet under grafen fra minus uendelig til den aktuelle verdien.

Så dersom du er ute etter arealet mellom to verdier må du bare subtrahere de to respektive arealene.
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

dischler skrev:lenge siden jeg vært borti slike oppgaver og slått opp i tabeller og slikt, men jeg tipper tallene i tabellen gir deg arealet under grafen fra minus uendelig til den aktuelle verdien.

Så dersom du er ute etter arealet mellom to verdier må du bare subtrahere de to respektive arealene.
Og det var det. Takk!
Svar